Page 247 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 247
koncepti in veščine učenja klavirja
Primer 112: Vaja za pedal
D. R. 5 5 5
3 3 3
& 44 1 1
www1 µ
www www
11
L. R. 1 33
3 55
5
gor dol drži øgor dol drži øgor dol drži
°
sne na koncu tona in izpusti sočasno z igranjem naslednjega tona ali akor-
da; lahko ustvarja značajsko raznolikost tonov skozi uporabo s staccati ali
poudarki; lahko poudari pomen nenavadnih akordov, disonantnih harmo-
nij ali drugih ekspresivnih trenutkov; lahko se ga izpusti ob ponavljanju
gradiva, predvsem za lahkotnejši ton; za jasnost se ga uporablja manj, če se
glasba giba v nižje registre, itd. Naprednejše tehnike pedalizacije zahteva-
jo uporabo polovice pedala, četrtine pedala (preprečimo nihanje strun in
zadušimo zven v višjih legah, basovski toni pa zvenijo dlje), »tresenje«, po-
časno spuščanje pedala … Bistveno je, da je pedalizacija vodena s poslu-
šanjem. Levi pedal (piano pedal ali una corda) pomaga ustvariti tih ton
in tonske barve. Za koordinacijo skupaj z desnim pedalom ga je prav tako
dobro vaditi v preprostih petih prstnih pozicijah ali akordnih vajah kot v
zgornjem primeru. Srednji pedal (zadrževalni, prolongacijski) zadrži do-
ločen ton ali akord, ne da bi pri tem zadržal druge tone. Učenje uporabe
tega pedala lahko poteka skozi naslednje korake: najprej se pritisne ton ali
akord, ki naj bi bil zadržan, nato se pritisne srednji pedal z levo nogo, med-
tem ko prsti še držijo tipko, in nadaljujemo z držanjem pedala, medtem ko
lahko roko premaknemo za igranje drugih tonov pasaže. Ob tem lahko z
desno nogo uporabljamo desni pedal.
5.6.6. Skupna igra
Muzikalne veščine učenci uspešno krepijo skozi igranje v raznolikih
komornih zasedbah. Skupno igro omogočajo že učiteljeve spremljave ob
samem začetku učenja klavirja. Tudi nekateri starši imajo dovolj piani-
stičnega znanja, da lahko spremljajo svoje otroke. Nekateri začetni učbe-
niki vključujejo posnetke spremljav, ob katerih lahko učenci doma vadi-
jo. Igranje štiriročno učencem omogoča igrati z drugim učencem; bolje je,
da so te skladbe lažje od solo repertoarja, saj skupno igranje in poslušanje
partnerja predstavljata dodatne izzive. Dobro pa je imeti možnost vključiti
245
Primer 112: Vaja za pedal
D. R. 5 5 5
3 3 3
& 44 1 1
www1 µ
www www
11
L. R. 1 33
3 55
5
gor dol drži øgor dol drži øgor dol drži
°
sne na koncu tona in izpusti sočasno z igranjem naslednjega tona ali akor-
da; lahko ustvarja značajsko raznolikost tonov skozi uporabo s staccati ali
poudarki; lahko poudari pomen nenavadnih akordov, disonantnih harmo-
nij ali drugih ekspresivnih trenutkov; lahko se ga izpusti ob ponavljanju
gradiva, predvsem za lahkotnejši ton; za jasnost se ga uporablja manj, če se
glasba giba v nižje registre, itd. Naprednejše tehnike pedalizacije zahteva-
jo uporabo polovice pedala, četrtine pedala (preprečimo nihanje strun in
zadušimo zven v višjih legah, basovski toni pa zvenijo dlje), »tresenje«, po-
časno spuščanje pedala … Bistveno je, da je pedalizacija vodena s poslu-
šanjem. Levi pedal (piano pedal ali una corda) pomaga ustvariti tih ton
in tonske barve. Za koordinacijo skupaj z desnim pedalom ga je prav tako
dobro vaditi v preprostih petih prstnih pozicijah ali akordnih vajah kot v
zgornjem primeru. Srednji pedal (zadrževalni, prolongacijski) zadrži do-
ločen ton ali akord, ne da bi pri tem zadržal druge tone. Učenje uporabe
tega pedala lahko poteka skozi naslednje korake: najprej se pritisne ton ali
akord, ki naj bi bil zadržan, nato se pritisne srednji pedal z levo nogo, med-
tem ko prsti še držijo tipko, in nadaljujemo z držanjem pedala, medtem ko
lahko roko premaknemo za igranje drugih tonov pasaže. Ob tem lahko z
desno nogo uporabljamo desni pedal.
5.6.6. Skupna igra
Muzikalne veščine učenci uspešno krepijo skozi igranje v raznolikih
komornih zasedbah. Skupno igro omogočajo že učiteljeve spremljave ob
samem začetku učenja klavirja. Tudi nekateri starši imajo dovolj piani-
stičnega znanja, da lahko spremljajo svoje otroke. Nekateri začetni učbe-
niki vključujejo posnetke spremljav, ob katerih lahko učenci doma vadi-
jo. Igranje štiriročno učencem omogoča igrati z drugim učencem; bolje je,
da so te skladbe lažje od solo repertoarja, saj skupno igranje in poslušanje
partnerja predstavljata dodatne izzive. Dobro pa je imeti možnost vključiti
245