Page 247 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 247
koncepti in veščine učenja klavirja

Primer 112: Vaja za pedal

D. R. 5 5 5
3 3 3
& 44 1 1
www1 µ
www www
11
L. R. 1 33
3 55

5

gor dol drži øgor dol drži øgor dol drži

°

sne na koncu tona in izpusti sočasno z igranjem naslednjega tona ali akor-
da; lahko ustvarja značajsko raznolikost tonov skozi uporabo s staccati ali
poudarki; lahko poudari pomen nenavadnih akordov, disonantnih harmo-
nij ali drugih ekspresivnih trenutkov; lahko se ga izpusti ob ponavljanju
gradiva, predvsem za lahkotnejši ton; za jasnost se ga uporablja manj, če se
glasba giba v nižje registre, itd. Naprednejše tehnike pedalizacije zahteva-
jo uporabo polovice pedala, četrtine pedala (preprečimo nihanje strun in
zadušimo zven v višjih legah, basovski toni pa zvenijo dlje), »tresenje«, po-
časno spuščanje pedala … Bistveno je, da je pedalizacija vodena s poslu-
šanjem. Levi pedal (piano pedal ali una corda) pomaga ustvariti tih ton
in tonske barve. Za koordinacijo skupaj z desnim pedalom ga je prav tako
dobro vaditi v preprostih petih prstnih pozicijah ali akordnih vajah kot v
zgornjem primeru. Srednji pedal (zadrževalni, prolongacijski) zadrži do-
ločen ton ali akord, ne da bi pri tem zadržal druge tone. Učenje uporabe
tega pedala lahko poteka skozi naslednje korake: najprej se pritisne ton ali
akord, ki naj bi bil zadržan, nato se pritisne srednji pedal z levo nogo, med-
tem ko prsti še držijo tipko, in nadaljujemo z držanjem pedala, medtem ko
lahko roko premaknemo za igranje drugih tonov pasaže. Ob tem lahko z
desno nogo uporabljamo desni pedal.

5.6.6. Skupna igra
Muzikalne veščine učenci uspešno krepijo skozi igranje v raznolikih
komornih zasedbah. Skupno igro omogočajo že učiteljeve spremljave ob
samem začetku učenja klavirja. Tudi nekateri starši imajo dovolj piani-
stičnega znanja, da lahko spremljajo svoje otroke. Nekateri začetni učbe-
niki vključujejo posnetke spremljav, ob katerih lahko učenci doma vadi-
jo. Igranje štiriročno učencem omogoča igrati z drugim učencem; bolje je,
da so te skladbe lažje od solo repertoarja, saj skupno igranje in poslušanje
partnerja predstavljata dodatne izzive. Dobro pa je imeti možnost vključiti

245
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252