Page 63 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 63
načrtovanje pouk a
– potopiti se v tipko – za poln ton;
– pasti v tipko – za padec teže roke;
– zaplavati v novo pozicijo – za premakniti se brez nepotrebne
napetosti.
Dobrodošli pa so tudi didaktični pripomočki:
– mehke, plišaste, gumijaste, »želatinaste« igračke ali plastelin, v
katere lahko učenec »potopi« prst in zaznava mehko gostoto;
– svilena ruta čez zapestje, s katero »odleti« v novo pozicijo;
– droben ptiček iz papirja ali blaga, ki ga pritrdimo na trak za okrog
učenčevega zapestja, ki vodi »polet« – torej mehek dvig zapestja iz
zaigrane tipke.
Izkušnje in izmenjave idej nas vodijo k iskanju zmeraj novih didaktič-
nih pripomočkov, ki pomagajo h konkretni, ustrezni fizični predstavi.
3.3.5 Priprava na branje glasbene notacije
Za uspešno branje glasbene notacije se morajo učenci naučiti ločiti levo in
desno roko ter usvojiti števila prstov, spoznati morajo osnovne ritmične
vrednosti, notne vratove, prepoznavati smeri melodije, poznati osnovni po-
men taktov in taktnic, v pomoč pa je tudi branje preprostih skladbic brez
notnega črtovja.
Učenje prstnih števil leve in desne roke. Pri mlajših učencih je pogosto
potrebno dodati nekaj vaj za utrditev, kot je: »Potapkaj po pokrovu klavir-
ja s četrtim prstom desne roke, z drugim prstom leve roke«. Nadaljujemo,
dokler ni utrjeno.
Učenje osnovnih ritmičnih vrednosti. Za začetek predstavimo četrtin-
ko in polovinko, lahko tudi celinko. Učinkovita je povezava s praktično iz-
kušnjo hoje, pri kateri je četrtinka kratek in polovinka dolg korak. Sprva
igramo ali ploskamo/trkamo le četrtinke, ob katerih učenec hodi, nato po-
lovinke, in šele ko to usvoji, izmenjaje in v ritmičnih vzorcih. Ko te vzor-
ce ponotranji s celim telesom, jih lahko ploska/trka ob učiteljevi spremlja-
vi, šele nato bere in zapiše.
Učenje notnih vratov. Za začetek vratovi navzgor pomenijo igranje z
desno roko in vratovi navzdol igranje z levo.
Branje smeri melodije. Sprva le ob notah brez notnega črtovja bere
smer melodije navzgor, navzdol ali na mestu ter kaj je višje in kaj nižje.
61
– potopiti se v tipko – za poln ton;
– pasti v tipko – za padec teže roke;
– zaplavati v novo pozicijo – za premakniti se brez nepotrebne
napetosti.
Dobrodošli pa so tudi didaktični pripomočki:
– mehke, plišaste, gumijaste, »želatinaste« igračke ali plastelin, v
katere lahko učenec »potopi« prst in zaznava mehko gostoto;
– svilena ruta čez zapestje, s katero »odleti« v novo pozicijo;
– droben ptiček iz papirja ali blaga, ki ga pritrdimo na trak za okrog
učenčevega zapestja, ki vodi »polet« – torej mehek dvig zapestja iz
zaigrane tipke.
Izkušnje in izmenjave idej nas vodijo k iskanju zmeraj novih didaktič-
nih pripomočkov, ki pomagajo h konkretni, ustrezni fizični predstavi.
3.3.5 Priprava na branje glasbene notacije
Za uspešno branje glasbene notacije se morajo učenci naučiti ločiti levo in
desno roko ter usvojiti števila prstov, spoznati morajo osnovne ritmične
vrednosti, notne vratove, prepoznavati smeri melodije, poznati osnovni po-
men taktov in taktnic, v pomoč pa je tudi branje preprostih skladbic brez
notnega črtovja.
Učenje prstnih števil leve in desne roke. Pri mlajših učencih je pogosto
potrebno dodati nekaj vaj za utrditev, kot je: »Potapkaj po pokrovu klavir-
ja s četrtim prstom desne roke, z drugim prstom leve roke«. Nadaljujemo,
dokler ni utrjeno.
Učenje osnovnih ritmičnih vrednosti. Za začetek predstavimo četrtin-
ko in polovinko, lahko tudi celinko. Učinkovita je povezava s praktično iz-
kušnjo hoje, pri kateri je četrtinka kratek in polovinka dolg korak. Sprva
igramo ali ploskamo/trkamo le četrtinke, ob katerih učenec hodi, nato po-
lovinke, in šele ko to usvoji, izmenjaje in v ritmičnih vzorcih. Ko te vzor-
ce ponotranji s celim telesom, jih lahko ploska/trka ob učiteljevi spremlja-
vi, šele nato bere in zapiše.
Učenje notnih vratov. Za začetek vratovi navzgor pomenijo igranje z
desno roko in vratovi navzdol igranje z levo.
Branje smeri melodije. Sprva le ob notah brez notnega črtovja bere
smer melodije navzgor, navzdol ali na mestu ter kaj je višje in kaj nižje.
61