Page 69 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 69
načini poučevanja

Analiza. Analiza naj bi potekala brez pretiranega teoretiziranja, s čim
manj govorjenja. Skladbo je treba analizirati oblikovno, potrebno je izpo-
staviti melodijo in jo dinamično oblikovati, v spremljavi pregledati sosled-
ja akordov, kadence. Učenci morajo vedeti, v kateri tonaliteti igrajo – tudi
v sredini skladbe. Zgolj pokazati napačen ton učencu ne pomaga vede-
ti, zakaj je zgrešil ton. Treba je razložiti harmonsko vsebino. Ritem mora
biti občuten, ne le matematično izračunan; glasno štetje, ploskanje, upora-
ba besed, ki ustrezajo notnim vrednostim, evritmične dejavnosti so lahko
učinkovite. Analizirati je potrebno tehnične težave z razdelitvijo pasaže na
sestavne dele, vzpostaviti pravilne prstne rede in analizirati najustreznej-
še gibe za dosego želenega rezultata. Analiza je pomemben del predstavi-
tve novih skladb. Nekaj primerov vprašanj, ki spodbujajo k učenčevi sa-
mostojni analizi:
– V kateri tonaliteti je skladba? Se le-ta kje spremeni?
– Kateri deli se ponavljajo?
– Koliko delov lahko najdeš? S katerimi črkami jih lahko označiš?
– V čem je B-del podoben A-delu? V čem se razlikuje?
– Katere vzorce lahko najdeš: lestvice, razložene akorde, kromatič-

ne pasaže?
– Katera roka bo igrala melodijo?
– Kako se spreminja smer melodije?
– Koliko je fraz?
– Kje so spremembe dinamike, tempa, artikulacije?
– Kako bo harmonsko sosledje vplivalo na izvajanje?
– Kateri deli so videti zahtevnejši zate? Kateri so enostavni in jih že

obvladaš?
Opaženo je potrebno tudi ustrezno in jasno označiti.
Navdihovanje. Pri navdihovanju učitelj zavzame vlogo orkestrskega
dirigenta in učenca obravnava kot cel orkester. To doseže z glasnim šte-
tjem, s petjem ali z igranjem skupaj z učencem ali ga vodi z gestami. Ta
metoda je najbolj navdihujoča tako za učitelja kot učenca. Vendar pa mora
učenec skladbo znati igrati korektno v tempu in z dovolj lahkosti ter pro-
žnosti, da lahko sledi učitelju. Biti mora odziven in tudi pripravljen od-
zivati se. Učitelj pa potrebuje domišljijo, notranje slišanje in pravo vizijo
skladateljevih namenov. Biti mora ekstrovertiran, prepričljiv in izžareva-
ti osebni magnetizem. Potrebno pa je paziti, da učenec ne postane le izvr-
ševalec navodil.

67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74