Page 72 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 72
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Preglednica 4: Primerjava učenja jezika in glasbe

JEZIK GLASBA

1. Poslušati glasove. 1. Poslušati tone.
2. Gledati usta, ki govorijo. 2. Gledati izvore zvoka; instrumentalne ali
3. Zadržati, si zapomniti jezikovne elemente. vokalne.
4. Si zapomniti zloge, besede. 3. Zadržati, si zapomniti tone in sosledje to-
5. Čutiti čustveno, ekspresivno vrednost jezi- nov.
ka. 4. Si zapomniti sosledje tonov, dele melodij.
6. Reproducirati besede, četudi brez razume- 5. Postati občutljiv za čar tonov, melodij.
vanja. 6. Reproducirati tone, ritme, kratke pesmi.
7. Razumeti semantični pomen besed. 7. Razumeti pomen glasbenih elementov.
8. Govoriti razumljivo. 8. Si izmišljati ritme, zaporedja zlogov.
9. Se učiti črk, jih pisati, brati. 9. Se učiti notna imena, jih pisati, brati.
10. Pisati narek. 10. Pisati narek.
11. Pisati kratke pesmi. 11. Si izmišljati melodije, kratke pesmi.
12. Postati pisatelj, pesnik ali profesor. 24. Postati skladatelj, dirigent ali profesor.

Vir: Willems (1981, str. 35).

Tudi v osnovi Suzukijeve (1993) metode gre za učenje glasbe po vzo-
ru učenja jezika. Če je otrok izpostavljen kvalitetni glasbi, jo bo začel usva-
jati enako kot jezik, s katerim je obkrožen. Tako se mora mati ali oče tudi
učiti osnove igranja na inštrument; ne samo da bi otroku pokazala pravil-
no vadenje, temveč tudi, da bo, kot pri jeziku, otrok imitiral starša, ki igra.
Suzuki je faze učenja jezika razdelil na (1) poslušanje jezika, s katerim je ot-
rok obkrožen, (2) imitacijo le-tega ter (3) učenje branja in pisanja s pomočjo
grafičnih simbolov. Glede na to že dojenčku nekajkrat dnevno dajo poslu-
šati kratke skladbe velikih skladateljev, med 2. in 3. letom starosti pa na in-
štrumentu že imitirajo najlažje melodije in okrog 4. leta dobi note skladbic,
ki jih predhodno igra po posluhu.

Materni jezik otroci torej najprej poslušajo, posnemajo in šele nato
berejo in pišejo. Tako je naravneje, če nove glasbene koncepte ali veščine
najprej poslušajo, posnemajo, izvajajo in šele nato berejo, pišejo, teoretič-
no razumejo. Zato je nove koncepte ali veščine potrebno pripraviti oziroma
vaditi nekaj učnih ur preden se pojavijo v skladbi.

Vaja: Ritmični vzorec četrtinke s piko in osminke lahko sprva uče-

nec poje in igra v pesmih po posluhu, izvaja skozi evritmične vaje,

ploska, trka ritem, improvizira ob učiteljevi kadenčni spremljavi,

ki vsebuje ta vzorec. Šele nato se mu to predstavi v zapisani skladbi.

70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77