Page 70 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 70
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
4.2 Strategije poučevanja
Strategija poučevanja kot učni metodi soroden pojem pomeni »zaporedje
ali kombinacijo v cilj usmerjenih učnih aktivnosti, ki jih posameznik upo-
rablja na svojo pobudo in spreminja glede na zahteve situacije« (Marentič-
Požarnik, 2000, str. 167). Določeni avtorji (Etts, 2004; Jacobson, 2006, 2015;
Lyke idr., 1996; Neuhaus, 2002; Timakin, 1998; Zlatar, 2015) navajajo nekate-
re učinkovite strategije poučevanja klavirja. V zgoščeni in dopolnjeni obli-
ki so v nadaljevanju predstavljene kot strategije, ki sovpadajo z večplastnim
pristopom, osredotočenim na učenca: odkrivanje, raziskovanje neznanega
na podlagi znanega, razumevanje na temeljih praktične izkušnje, spodbu-
janje samovrednotenja, načrtovanje s sodelovanjem.
Odkrivanje. Učenje z odkrivanjem učence vodi k večji samostojnosti
in tudi k večji motivaciji. Učitelj poda le minimalno količino najnujnej-
ših informacij, ki so potrebne, da učenci nato odkrivajo sami. Učiteljeva
vprašanja vodijo k večjemu zavedanju in učencem pomagajo, da opazuje-
jo pomembne elemente v skladbah, lestvicah ali v ustvarjalnih dejavnostih.
Nekaj primerov:
– Kakšna je razdalja/interval med tema dvema notama?
– Lahko najdeš še druge enake ali podobne takte?
– Kateri del te skladbe je videti lažji/težji in bi se ga najprej lotil?
– Kako bo oznaka tonalitete vplivala na to, kar boš naredil?
– Bodo v tej skladbi kakšni glasni/tihi/kratki/dolgi/vezani … toni?
– Če bo tvoja improvizacija o medvedu – kje na klaviaturi bo najbo-
lje zvenela?
– Si opazil, kje je zapisan znak za forte/piano/crescendo …?
Učitelj skozi ustrezna vprašanja spretno vodi učence, da se samostoj-
no učijo nove koncepte, razvijajo tehnične spretnosti in interpretativne
odločitve. Pomembno pa je, da so zastavljena kot spodbuda k razmišlja-
nju in radovednosti in ne kot iskanje neznanja. Prav tako je pomembno,
da ima učenec dovolj časa za razmislek in da učitelj potrpežljivo počaka
na odgovor.
Raziskovanje neznanega na podlagi znanega. Preden učitelj poda nov
koncept ali veščino, mora vedeti ali preveriti, kaj učenec že zna. Že na prvi
uri je potrebno preveriti učenčevo predhodno znanje: če že zna kaj zaigra-
ti na klavirju, če loči levo in desno roko, visoke in nizke tone, števila prstov,
skupine dveh ali treh črnih tipk. Simboli glasbene notacije, ki so za izku-
šenega glasbenika samoumevni, so začetnikom tuji: črte, praznine, klju-
68
4.2 Strategije poučevanja
Strategija poučevanja kot učni metodi soroden pojem pomeni »zaporedje
ali kombinacijo v cilj usmerjenih učnih aktivnosti, ki jih posameznik upo-
rablja na svojo pobudo in spreminja glede na zahteve situacije« (Marentič-
Požarnik, 2000, str. 167). Določeni avtorji (Etts, 2004; Jacobson, 2006, 2015;
Lyke idr., 1996; Neuhaus, 2002; Timakin, 1998; Zlatar, 2015) navajajo nekate-
re učinkovite strategije poučevanja klavirja. V zgoščeni in dopolnjeni obli-
ki so v nadaljevanju predstavljene kot strategije, ki sovpadajo z večplastnim
pristopom, osredotočenim na učenca: odkrivanje, raziskovanje neznanega
na podlagi znanega, razumevanje na temeljih praktične izkušnje, spodbu-
janje samovrednotenja, načrtovanje s sodelovanjem.
Odkrivanje. Učenje z odkrivanjem učence vodi k večji samostojnosti
in tudi k večji motivaciji. Učitelj poda le minimalno količino najnujnej-
ših informacij, ki so potrebne, da učenci nato odkrivajo sami. Učiteljeva
vprašanja vodijo k večjemu zavedanju in učencem pomagajo, da opazuje-
jo pomembne elemente v skladbah, lestvicah ali v ustvarjalnih dejavnostih.
Nekaj primerov:
– Kakšna je razdalja/interval med tema dvema notama?
– Lahko najdeš še druge enake ali podobne takte?
– Kateri del te skladbe je videti lažji/težji in bi se ga najprej lotil?
– Kako bo oznaka tonalitete vplivala na to, kar boš naredil?
– Bodo v tej skladbi kakšni glasni/tihi/kratki/dolgi/vezani … toni?
– Če bo tvoja improvizacija o medvedu – kje na klaviaturi bo najbo-
lje zvenela?
– Si opazil, kje je zapisan znak za forte/piano/crescendo …?
Učitelj skozi ustrezna vprašanja spretno vodi učence, da se samostoj-
no učijo nove koncepte, razvijajo tehnične spretnosti in interpretativne
odločitve. Pomembno pa je, da so zastavljena kot spodbuda k razmišlja-
nju in radovednosti in ne kot iskanje neznanja. Prav tako je pomembno,
da ima učenec dovolj časa za razmislek in da učitelj potrpežljivo počaka
na odgovor.
Raziskovanje neznanega na podlagi znanega. Preden učitelj poda nov
koncept ali veščino, mora vedeti ali preveriti, kaj učenec že zna. Že na prvi
uri je potrebno preveriti učenčevo predhodno znanje: če že zna kaj zaigra-
ti na klavirju, če loči levo in desno roko, visoke in nizke tone, števila prstov,
skupine dveh ali treh črnih tipk. Simboli glasbene notacije, ki so za izku-
šenega glasbenika samoumevni, so začetnikom tuji: črte, praznine, klju-
68