Page 142 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 142
ta Licardo in Metka Purgaj
manj kot dvema letoma, le 3,4 jih je takšno izobraževanje imelo pred več
kot 10 leti in 19,3 pred več kot 5 leti.
Instrumentarij
Uporabili smo anketni vprašalnik, ki je nastal za potrebe te raziskave in vse-
buje vprašanja zaprtega tipa. Postavke v vprašalniku smo oblikovali na pod-
lagi strokovne literature (Ward Platt 2006; Ivić, Novak in Ašković 2002; Early
Learning Guidelines for Children Birth to Age Three 2015; Marjanovič Umek
idr. 2004; Licardo 2016). Vprašalnik je sestavljen iz več sklopov: (a) vpraša-
nja o demografskih podatkih; (b) vprašanja o pomembnosti posameznih
področij razvoja in področij dejavnosti za otrokov nadaljnji razvoj in us-
pešnost v življenju; (c) vprašanja o poznavanju in spodbujanju socialno-
emocionalnega razvoja; (č) vprašanja o izvajanju aktivnosti, ki spodbujajo
socialno-emocionalni razvoj v prvem starostnem obdobju, in vprašanja o iz-
vajanju aktivnosti, ki spodbujajo socialno-emocionalni razvoj v drugem sta-
rostnem obdobju. V sklopu a smo uporabili zaprti tip vprašanj, kjer je možen
le en odgovor. V sklopu b smo uporabili ocenjevalno lestvico Likertovega tipa
od 1 do 5 (1 – ni pomembno, 2 – malo pomembno, 3 – srednje pomembno,
4 – precej pomembno, 5 – zelo pomembno). Sklop c je prav tako sestavljen
z ocenjevalno lestvico Likertovega tipa od 1 do 5 (1 – sploh se ne strinjam, 2
– se ne strinjam, 3 – ne morem se opredeliti, 4 – se strinjam, 5 – popolnoma
se strinjam). Tudi pri zadnjem d sklopu je uporabljena Likertova ocenjevalna
lestvica d 1 do 5 (1 – nikoli, 2 – redko, 3 – srednje pogosto, 4 – pogosto, 5 –
vedno). Veljavnost anketnega vprašalnika smo preverili s poskusnim reševa-
njem ankete. Po končani pilotski izvedbi smo opustili ali spremenili dvoumna
ali nejasna vprašanja. Zanesljivost smo preverjali s Cronbachovim koeficien-
tom alfa. Koeficient zanesljivosti pri oceni pomembnosti posameznih podro-
čij razvoja in področij dejavnosti za otrokov nadaljnji razvoj ter uspešnost v
življenju za lestvico b je 0,93. Koeficient zanesljivosti pri samooceni pozna-
vanja in spodbujanja socialno-emocionalnega razvoja za lestvico c je 0,82 in
pri samooceni aktivnosti, ki spodbujajo socialno-emocionalni razvoj v prvem
starostnem obdobju, za lestvico d je 0,84. Koeficienti dokazujejo ustrezno ra-
ven notranje konsistentnosti lestvic (DeVellis 2003).
Postopki zbiranja podatkov in analize
Anketne vprašalnike smo poslali v vrtce po Sloveniji, kjer so jih izpolnjevali
vzgojitelji in pomočniki vzgojiteljev. Podatke smo zbirali aprila 2017 s spletno
anketo, nato pa smo vprašalnike še natisnili in jih maja ter junija 2017 razdelili
v tiskani obliki, ker je bila pri zbiranju podatkov s spletno anketo odzivnost
142
manj kot dvema letoma, le 3,4 jih je takšno izobraževanje imelo pred več
kot 10 leti in 19,3 pred več kot 5 leti.
Instrumentarij
Uporabili smo anketni vprašalnik, ki je nastal za potrebe te raziskave in vse-
buje vprašanja zaprtega tipa. Postavke v vprašalniku smo oblikovali na pod-
lagi strokovne literature (Ward Platt 2006; Ivić, Novak in Ašković 2002; Early
Learning Guidelines for Children Birth to Age Three 2015; Marjanovič Umek
idr. 2004; Licardo 2016). Vprašalnik je sestavljen iz več sklopov: (a) vpraša-
nja o demografskih podatkih; (b) vprašanja o pomembnosti posameznih
področij razvoja in področij dejavnosti za otrokov nadaljnji razvoj in us-
pešnost v življenju; (c) vprašanja o poznavanju in spodbujanju socialno-
emocionalnega razvoja; (č) vprašanja o izvajanju aktivnosti, ki spodbujajo
socialno-emocionalni razvoj v prvem starostnem obdobju, in vprašanja o iz-
vajanju aktivnosti, ki spodbujajo socialno-emocionalni razvoj v drugem sta-
rostnem obdobju. V sklopu a smo uporabili zaprti tip vprašanj, kjer je možen
le en odgovor. V sklopu b smo uporabili ocenjevalno lestvico Likertovega tipa
od 1 do 5 (1 – ni pomembno, 2 – malo pomembno, 3 – srednje pomembno,
4 – precej pomembno, 5 – zelo pomembno). Sklop c je prav tako sestavljen
z ocenjevalno lestvico Likertovega tipa od 1 do 5 (1 – sploh se ne strinjam, 2
– se ne strinjam, 3 – ne morem se opredeliti, 4 – se strinjam, 5 – popolnoma
se strinjam). Tudi pri zadnjem d sklopu je uporabljena Likertova ocenjevalna
lestvica d 1 do 5 (1 – nikoli, 2 – redko, 3 – srednje pogosto, 4 – pogosto, 5 –
vedno). Veljavnost anketnega vprašalnika smo preverili s poskusnim reševa-
njem ankete. Po končani pilotski izvedbi smo opustili ali spremenili dvoumna
ali nejasna vprašanja. Zanesljivost smo preverjali s Cronbachovim koeficien-
tom alfa. Koeficient zanesljivosti pri oceni pomembnosti posameznih podro-
čij razvoja in področij dejavnosti za otrokov nadaljnji razvoj ter uspešnost v
življenju za lestvico b je 0,93. Koeficient zanesljivosti pri samooceni pozna-
vanja in spodbujanja socialno-emocionalnega razvoja za lestvico c je 0,82 in
pri samooceni aktivnosti, ki spodbujajo socialno-emocionalni razvoj v prvem
starostnem obdobju, za lestvico d je 0,84. Koeficienti dokazujejo ustrezno ra-
ven notranje konsistentnosti lestvic (DeVellis 2003).
Postopki zbiranja podatkov in analize
Anketne vprašalnike smo poslali v vrtce po Sloveniji, kjer so jih izpolnjevali
vzgojitelji in pomočniki vzgojiteljev. Podatke smo zbirali aprila 2017 s spletno
anketo, nato pa smo vprašalnike še natisnili in jih maja ter junija 2017 razdelili
v tiskani obliki, ker je bila pri zbiranju podatkov s spletno anketo odzivnost
142