Page 198 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 198
ja Riccarda Kiswarday in Maja Rejc

Razumevanje in odzivanje na socialne informacije , 
Izražanje v socialnem kontekstu , 
, 
Nebesedna komunikacija in skupna vezana pozornost , 
Razumevanje in izražanje čustev, empatija
Stereotipno vedenje in neobičajni interesi , 
, 
Procesiranje senzornih dražljajev in zmožnost prilagajanja
Mišljenje, igra, imitacija in domišljija , 
, 
Ostalo (motorika, aktivnost, spalne in preh. navade ipd.)

Slika 1 Porazdelitev vprašanj lestvice FYI po pojmovnih kategorijah

Pregled spretnosti pri 1 letu (First Year Inventory – FYI)

Pripomoček First Year Inventory (Baranek idr. 2003) je bil oblikovan za oce-
njevanje vedenja 12-mesečnih dojenčkov, pri katerih obstaja sum na avtizem.
Sestavljen je iz 63 vprašanj, od katerih se pri 46 izbira med odgovori »nikoli«,
»redko«, »včasih« in »pogosto«, 14 vprašanj pa ima vnaprej podane možne
odgovore. Pri trditvah od 1 do 46 odgovora »včasih« ali »pogosto« kažeta na
tipično vedenje, »nikoli« ali »redko« pa na netipično. Pri vprašanjih od 47 do
60 se kot tipično vedenje smatrajo odgovori pod (a) ali (b), kot netipično pa
pod c) ali d). Pri enem vprašanju starši v seznamu soglasnikov (p, b, t, d, k, g, m,
n, w, y, h, s) označijo tiste, ki jih otrok že tvori. Vprašanji odprtega tipa se nana-
šata na izpostavljanje področij otrokovega razvoja, ki starše najbolj skrbijo, in
na opis neobičajnih telesnih ter zdravstvenih značilnosti otroka (Reznick idr.
2007; Watson idr. 2007).

V analizo smo vključili 61 od 63 vprašanj, izločili smo vprašanji odprtega
tipa. Pripomoček vključuje vprašanja iz vseh osmih kategorij, ki smo jih obli-
kovali.

Kot je razvidno iz slike 1, v pripomočku FYI prevladujejo vprašanja iz 1. ka-
tegorije, ki poizvedujejo o otrokovem odzivanju v različnih (socialnih) situ-
acijah, ter vprašanja iz 6. kategorije. Slednja preverjajo otrokovo hiper- oz.
hiposenzibilnost na določene senzorne dražljaje (zvok, dotik ipd.) in odziva-
nje ob spremembah. Najmanj zastopana kategorija v pripomočku je 4., ki se
nanaša na razumevanje in izražanje čustev ter na empatijo.

Pripomoček FYI pokriva vsa področja, ki so pomemba pri opazovanju ve-
denja otrok s sumom na avtizem, poudarek pa je na zgoraj omenjenih dveh
področjih. Vprašalnik je namenjen pregledu spretnosti enoletnih otrok in
zato ni primeren za opazovanje vedenja oz. spretnosti starejših (2- in 3-letnih)
otrok. Zaradi števila vprašanj (63) je morda nekoliko preobsežen za uporabo
v vrtcu, sicer pa bi bil lahko dober pokazatelj odstopanj v vedenju otrok s
sumom na avtizem.

198
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203