Page 365 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 365
Značilno vedenje otrok prvega starostnega obdobja v igralnicah z različno glasbo

klasično glasbo. V igralnico s popevkami pa sta se vrnila samo dva najsta-
rejša dečka (3,03-odstotni delež vzorca). Ko so otroci enkrat prišli v igralnico
s predvajanimi otroškimi pesmicami, v večini te niso več zapustili. V igralnico
s klasično glasbo je iz igralnice z otroškimi pesmicami ponovno šlo le sedem
otrok ali 10,61-odstotni delež vzorca.

Sklepne ugotovitve
V študiji primera, ki smo jo izvedli v marcu 2014, nas je zanimalo, kako so se
otroci prve starostne skupine vedli v igralnicah, kjer se je predvajala različna
glasba. Vzgojiteljice otrok so merile in si zapisovale čas zadrževanja vsakega
otroka v posamezni igralnici, kolikokrat so se v posamezno igralnico vrnili in
kaj so ob poslušanju zvočne kulise počeli. Zapisovale so si tudi reakcije otrok
ob slišani glasbi (petje pesmic, gibanje, ples z drugimi otroki . . .). Otroci, ki so
sodelovali v raziskavi, so večino, kar 41,60  časa, ki so ga imeli na razpolago
ob prosti igri, preživeli v igralnici, kjer so se vrtele umetne otroške pesmice.
Ob tej glasbi so se otroci mirno igrali in se v igri povezovali tudi z drugimi
otroci. Predvidevamo, da so se v tej igralnici zadrževali ravno zaradi tega, ker
so glasbo razumeli, jo podoživeli, se z njo poistovetili in jo ponotranjili. Me-
nimo, da so bili otrokom bližja predvsem preprostost melodije, ritma in har-
monije ter besedila, ko so jih razumeli.

Nekomercialno umetno glasbo običajno poimenujemo klasična glasba, ne
glede na čas, v katerem je nastala. Poslušanje klasične glasbe pa v primerjavi s
komercialno zahteva mir, čas, zbranost, usmerjeno pozornost, ustvarjalnost,
razvite glasbene sposobnosti in znanje. Tudi otroci so se, ko so vstopili v igral-
nico, kjer se je vrtela klasična glasba, umirili in mirno igrali z igračo, ki so si jo
izbrali. V povprečju so se v tej igralnici zadrževali 35,40  časa, ki so ga imeli
namenjenega prosti igri ob zvočni kulisi. V tej igralnici se otroci v igri niso
povezovali v dvojice, so se pa tisti, ki so igralnico zapustili, vanjo še vrnili.

Pojem komercialna glasba združuje vse zvrsti umetne glasbe, od narodno
zabavne do popa in drugih zvrsti, ki jih ponuja komercialna glasbena indu-
strija, ta vrsta glasbe pa je namenjena predvsem sproščanju, zabavi in ustvar-
janju različnih razpoloženj. Njen namen je, da deluje na poslušalca predvsem
z všečnimi, ponavljajočimi se glasbenimi motivi v minimalnem glasovnem
obsegu. V igralnici, kjer so se vrtele aktualne popevke, take, ki jih otroci slišijo
po radijskih in televizijskih sprejemnikih, so se zadrževali najmanj, le 23,00 
časa, ki so ga imeli na razpolago za prosto igro. Ob taki glasbi, ki je niti ne
razumejo, so postali agresivni in v nekaj primerih je morala v kreganje za
isto igračo poseči tudi vzgojiteljica. Z izjemo dveh najstarejših dečkov se v
to igralnico, ko so jo zapustili, ni vrnil nihče več.

365
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370