Page 32 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 32
a Štemberger
Preglednica 1 Faze učiteljevega razvoja na področju rabe IKT
Področje Faze razvoja
Poglabljanje znanja Ustvarjanje znanja
Tehnološka
pismenost
Razumevanje IKT Zavedanje obstoječe Razumevanje Inoviranje politike
v izobraževanju politike obstoječe politike
Kurikulum in Osnovno znanje Aplikacija znanja Spretnosti v družbi
ocenjevanje znanja
Pedagogika Integracija Reševanje komp- Samovodenje
tehnologije leksih problemov
IKT Osnovna orodja Kompleksna orodja Napredna orodja
Organizacija in Običajna učilnica Sodelovalne skupine Učeče se organizacije
administracija
Učiteljevo Digitalna pismenost Upravljanje in Učitelj kot model
profesionalno učenje vodenje učenja
znanje in komunikacija ključno vlogo: izboljšano poučevanje in učenje, boljši
učni izidi, boljša komunikacija s starši, mreženje ter učinkovitejše vodenje šol.
Raziskave (npr. Zhu in Baylen 2005) kažejo, da IKT izboljšuje učenje predvsem
takrat, ko je povezano z na učenca osredotočenim poučevanjem, kar lahko
dosežemo le z ustrezno usposobljenostjo učiteljev. UNESCO (2011) je s ciljem
razvoja IKT-kompetentnosti razvil kompetenčni okvir, ki označuje in oprede-
ljuje kompetence, ki naj bi jih učitelj posedoval za učinkovito poučevanje z
rabo IKT. Poudarjeno je, da ni dovolj, da ima učitelj kompetence in da o tem
poučuje učence; učencem mora pomagati, da sodelujejo ter se ustvarjalno
usmerjajo v reševanje problemov z rabo IKT. Kompetenčni okvir sestavljajo
tri zaporedne faze učiteljevega razvoja na področju rabe IKT:
1. tehnološka pismenost, s katero učitelj pomaga učencem, da se z upo-
rabo IKT učijo učinkoviteje,
2. poglabljanje znanja, ki omogoča učencem, da poglobijo znanje in ga
povežejo z vsakdanjimi življenjskimi situacijami, ter
3. ustvarjanje znanja, ki omogoča ustvarjanje znana s ciljem prispevati k
napredku družbe.
Vse tri faze vključujejo naslednja področja: razumevanje IKT v izobraževa-
nju, učni načrt in ocenjevanje, pedagogiko, IKT, organizacijo in administracijo
ter profesionalno učenje (UNESCO 2011). Pomembno je, da učitelji ne le po-
sedujejo potrebne kompetence, pač pa da znajo te prenesti tudi na učence,
jim s tem omogočiti sodelovanje, reševanje problemov in ustvarjalno učenje.
32
Preglednica 1 Faze učiteljevega razvoja na področju rabe IKT
Področje Faze razvoja
Poglabljanje znanja Ustvarjanje znanja
Tehnološka
pismenost
Razumevanje IKT Zavedanje obstoječe Razumevanje Inoviranje politike
v izobraževanju politike obstoječe politike
Kurikulum in Osnovno znanje Aplikacija znanja Spretnosti v družbi
ocenjevanje znanja
Pedagogika Integracija Reševanje komp- Samovodenje
tehnologije leksih problemov
IKT Osnovna orodja Kompleksna orodja Napredna orodja
Organizacija in Običajna učilnica Sodelovalne skupine Učeče se organizacije
administracija
Učiteljevo Digitalna pismenost Upravljanje in Učitelj kot model
profesionalno učenje vodenje učenja
znanje in komunikacija ključno vlogo: izboljšano poučevanje in učenje, boljši
učni izidi, boljša komunikacija s starši, mreženje ter učinkovitejše vodenje šol.
Raziskave (npr. Zhu in Baylen 2005) kažejo, da IKT izboljšuje učenje predvsem
takrat, ko je povezano z na učenca osredotočenim poučevanjem, kar lahko
dosežemo le z ustrezno usposobljenostjo učiteljev. UNESCO (2011) je s ciljem
razvoja IKT-kompetentnosti razvil kompetenčni okvir, ki označuje in oprede-
ljuje kompetence, ki naj bi jih učitelj posedoval za učinkovito poučevanje z
rabo IKT. Poudarjeno je, da ni dovolj, da ima učitelj kompetence in da o tem
poučuje učence; učencem mora pomagati, da sodelujejo ter se ustvarjalno
usmerjajo v reševanje problemov z rabo IKT. Kompetenčni okvir sestavljajo
tri zaporedne faze učiteljevega razvoja na področju rabe IKT:
1. tehnološka pismenost, s katero učitelj pomaga učencem, da se z upo-
rabo IKT učijo učinkoviteje,
2. poglabljanje znanja, ki omogoča učencem, da poglobijo znanje in ga
povežejo z vsakdanjimi življenjskimi situacijami, ter
3. ustvarjanje znanja, ki omogoča ustvarjanje znana s ciljem prispevati k
napredku družbe.
Vse tri faze vključujejo naslednja področja: razumevanje IKT v izobraževa-
nju, učni načrt in ocenjevanje, pedagogiko, IKT, organizacijo in administracijo
ter profesionalno učenje (UNESCO 2011). Pomembno je, da učitelji ne le po-
sedujejo potrebne kompetence, pač pa da znajo te prenesti tudi na učence,
jim s tem omogočiti sodelovanje, reševanje problemov in ustvarjalno učenje.
32