Page 33 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 33
Priložnosti in izzivi mobilnega učenja
Kot izpostavljata Mura in Diamantini (2014), dejanska raba IKT v izobraže-
vanju na eni strani pomeni potrebo po drugačni opremljenosti šol, po drugi
pa spremenjen način poučevanja in učenja. Poudarjata pomembno vlogo
učiteljev, ki učence opremijo s potrebnimi spretnostmi, jih poučijo o sple-
tni varnosti in vedenju na internetu. ipd. Predpogoje za omenjeno je to, da
učitelji sami znajo učinkovito uporabljati IKT pri poučevanju, torej so ustre-
zno kompetentni. Avtorja zaokrožita, da na ustrezno smiselno integracijo IKT
v izobraževanje vplivajo štirje dejavniki:
1. raven učiteljevega samozaupanja za delo z IKT;
2. odnos do IKT v izobraževanju;
3. učiteljeva prepričanja;
4. tehnična podpora ali usposabljanje, ki vključuje tako IKT kot pedagoški
vidik.
Pri vključevanju IKT v izobraževanje pa se pojavljajo tudi različne ovire, ki
jih Salehi in Salehi (2012) delita na:
1. notranje, ki izhajajo iz posameznika, ter
2. zunanje, ki so bolj povezane z vzgojno-izobraževalno ustanovo.
Med notranje uvrščajo pomanjkanje zaupanja, odpornost na spremembe
in negativen odnos do IKT, prepričanja o rabi IKT, izkušnje, odpor, med zuna-
nje ovire pa uvrščajo slabši dostop do virov, pomanjkanje časa, pomanjkanje
učinkovitega usposabljanja in podpore ter tehnične težave.
Podobno ovire pri vključevanju IKT v izobraževanje predstavlja britanska
agencija za izobraževalno komunikacijo in tehnologijo (British Educational
Communication and Technology Agency 2004). Navajajo naslednje:
1. Pomanjkanje zaupanja in strah pred računalnikom. Mnogi učitelji me-
nijo, da niso dovolj spretni za rabo IKT in jim ni prijetno uporabljati ra-
čunalnika z otroki v razredu, saj ocenjujejo, da ga otroci obvladajo bolj
kot oni sami. Učitelji, ki nimajo zaupanja v lastne sposobnosti rabe IKT,
se skušajo delu z računalnikom izogniti.
2. Nekompetentnost učiteljev. Da bi učitelji bili kompetentni uporabniki
IKT, je potrebno zagotoviti ustrezno usposabljanje, ki je ključnega po-
mena za učinkovito implementacijo IKT. Gre za to, da je potrebno uči-
telje usposobiti za to, da uporabljajo IKT za uspešno učenje otrok tako
med poukom kot tudi pred njim, ne pa jih le usposobiti za rabo IKT-
opreme. Pri tem je potrebno izpostaviti tudi pomen začetnega izobra-
33
Kot izpostavljata Mura in Diamantini (2014), dejanska raba IKT v izobraže-
vanju na eni strani pomeni potrebo po drugačni opremljenosti šol, po drugi
pa spremenjen način poučevanja in učenja. Poudarjata pomembno vlogo
učiteljev, ki učence opremijo s potrebnimi spretnostmi, jih poučijo o sple-
tni varnosti in vedenju na internetu. ipd. Predpogoje za omenjeno je to, da
učitelji sami znajo učinkovito uporabljati IKT pri poučevanju, torej so ustre-
zno kompetentni. Avtorja zaokrožita, da na ustrezno smiselno integracijo IKT
v izobraževanje vplivajo štirje dejavniki:
1. raven učiteljevega samozaupanja za delo z IKT;
2. odnos do IKT v izobraževanju;
3. učiteljeva prepričanja;
4. tehnična podpora ali usposabljanje, ki vključuje tako IKT kot pedagoški
vidik.
Pri vključevanju IKT v izobraževanje pa se pojavljajo tudi različne ovire, ki
jih Salehi in Salehi (2012) delita na:
1. notranje, ki izhajajo iz posameznika, ter
2. zunanje, ki so bolj povezane z vzgojno-izobraževalno ustanovo.
Med notranje uvrščajo pomanjkanje zaupanja, odpornost na spremembe
in negativen odnos do IKT, prepričanja o rabi IKT, izkušnje, odpor, med zuna-
nje ovire pa uvrščajo slabši dostop do virov, pomanjkanje časa, pomanjkanje
učinkovitega usposabljanja in podpore ter tehnične težave.
Podobno ovire pri vključevanju IKT v izobraževanje predstavlja britanska
agencija za izobraževalno komunikacijo in tehnologijo (British Educational
Communication and Technology Agency 2004). Navajajo naslednje:
1. Pomanjkanje zaupanja in strah pred računalnikom. Mnogi učitelji me-
nijo, da niso dovolj spretni za rabo IKT in jim ni prijetno uporabljati ra-
čunalnika z otroki v razredu, saj ocenjujejo, da ga otroci obvladajo bolj
kot oni sami. Učitelji, ki nimajo zaupanja v lastne sposobnosti rabe IKT,
se skušajo delu z računalnikom izogniti.
2. Nekompetentnost učiteljev. Da bi učitelji bili kompetentni uporabniki
IKT, je potrebno zagotoviti ustrezno usposabljanje, ki je ključnega po-
mena za učinkovito implementacijo IKT. Gre za to, da je potrebno uči-
telje usposobiti za to, da uporabljajo IKT za uspešno učenje otrok tako
med poukom kot tudi pred njim, ne pa jih le usposobiti za rabo IKT-
opreme. Pri tem je potrebno izpostaviti tudi pomen začetnega izobra-
33