Page 53 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 53
Validacija vprašalnika digitalnih kompetenc študentov

petenc je digitalna pedagogika, kar pomeni kompetence učitelja, da upo-
rablja IKT-orodja za dvig kakovosti in večje inovativnosti poučevanja. Slednje
pomeni predvsem, da implementira rabo IKT-orodij v proces poučevanja (i)
tako, da izboljša učinkovitost dajanja navodil ter posledično uravnava svoje
intervencije; (ii) za spodbujanje in olajšavo interakcije med učencem in uči-
teljem v in/ali izven razreda; (iii) za spodbujanje sodelovalnega učenja; (iv) za
spodbujanje samoregulacijskega učenja.

Četrta digitalna kompetenca, digitalno (ocenjevanje in) vrednotenje, po-
meni smiseln zaključek poučevanja učitelja z vključevanjem IKT-orodij. V
okviru tega model predvideva (i) rabo IKT-orodij za formativno in sumativno
ocenjevanje, z namenom zagotavljanja različnosti in primernosti ocenjeval-
nih formatov ter pristopov; (ii) rabo IKT-orodij za zbiranje, izbor in kritično
analizo dokumentacije o napredku učenca; (iii) rabo IKT-orodij za usmerjeno
in pravočasno povratno informacijo učencu z namenom ustreznega prilaga-
janja strategij poučevanja, nadaljnjega načrtovanja ter ustreznega odzivanja
učencev in staršev.

Opolnomočenje učencev, peta pedagoška kompetenca, je v modelu (glej
preglednico 1) najprej opredeljena kot (i) dostopnost in inkluzija, pri čemer
naj bi učitelj vsem učencem zagotavljal dostopnost do IKT-vsebin, vključno
z upoštevanjem posebnih potreb učencev; (ii) izpostavljene so kompetence
učiteljev za rabo IKT z namenom diferenciacije in individualizacije učenja ter
poučevanja; (iii) izpostavljena je raba IKT-vsebin za podporo učenčeve ak-
tivne in ustvarjalne rabe učnih gradiv.

Zadnja, šesta digitalna kompetenca, ki jo predvideva model, pa se nanaša
na to, da učitelj podpre in omogoči razvoj digitalnih kompetenc učencev, kar
pomeni končni rezultat učenja in poučevanja z vključevanjem IKT-orodij. V
okviru tega model predvideva (i) informacijsko in medijsko pismenost, kar
pomeni vključevanje učnih aktivnosti, ki od učenca zahtevajo, da poišče, or-
ganizira, izbere in kritično ovrednoti informacije; (ii) digitalno komuniciranje
in sodelovanje, za dosego katerega naj bi učitelj oblikoval učne aktivnosti na
način, da učenec odgovorno in učinkovito uporablja IKT-orodja za namene
komunikacije, sodelovanja in aktivne participacije; (iii) rabo IKT za ustvarja-
nje digitalnih vsebin, ki naj bi od učenca zahtevalo, da se ustrezno izrazi s
pomočjo digitalnih orodij, navaja vire, spreminja in ustvari digitalne vsebine,
spozna licenčna orodja; (iv) učitelj naj bi med rabo IKT-orodij spremljal in za-
gotavljal učenčevo fizično, psihološko in socialno blagostanje ter ga ozave-
ščal o varni rabi digitalnih vsebin; (v) z rabo IKT naj bi učitelj spodbujal spre-
tnosti prepoznavanja in reševanja problemov ter podpiral njihov ustvarjalni
transfer v nove situacije.

53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58