Page 130 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 130
dnje gibalno učenje in poučevanje

didaktična načela

Didaktiko lahko poimenujemo tudi kot teorijo izobraževanja in poučevanja. Ta
je več kot samo seštevek učnih tehnologij, infrastrukture in človeških virov. Pri
gibalnem učenju učenec išče lastne odgovore na vedno isto vprašanje: kako
rešiti gibalni izziv? Pri čemer so načini, s katerimi išče odgovore, lahko različni.
Zato so lahko didaktična načela predvsem smernice za učinkovito poučevan-
je, kot npr.: učimo od lažjega k težjemu, od znanega k neznanemu, od enos-
tavnega k zapletenemu itd., nikakor pa ne navodila za poučevanje.

Ključna didaktična načela so (povzeto po Videmšek in Pišot 2007; Retar,
2017):

Načelo postopnosti in sistematičnosti – vsebine podajamo zlagoma,
brez preskakovanja, najprej lažje, potem težje elemente: od lažjega k težjemu,
od znanega k neznanemu, od enostavnega k zapletenemu.

Načelo povezovanja teorije s prakso – teorijo povežemo z aktualnimi in
realnimi problemi iz vsakdanje prakse, da otrok lažje razume učno snov ter si
bolje predstavlja končno gibalno storitev.

Načelo trajnosti znanja – naučiti in usposobiti učeneca, da bo naučene gi-
balne vzorce pravilno in učinkovito usvojil ter optimalno uporabljal.

Načelo lastne aktivacije – spodbujamo in podajamo dodatne naloge in
vaje, da učeneca aktivno vključimo v dejavnost.

Načelo primernosti – vsebina, oblika, organizacija, didaktika so primerno
in skladno izbrane glede na gibalne sposobnosti, gibalno predznanje in moti-
vacijo učeneca ter glede na okoliščine in zastavljene cilje.

Načelo nazornosti – učenec nas mora razumeti in svoja pričakovanja
uskladiti z našimi.

Načelo primernosti in akceleracije – prilagajanje učencu; pri tem se izbi-
ra med akceleracijo ali primernostjo gibalnih vsebin ter ciljev in se nagiba bolj
na stran akceleracije.

Načelo individualnosti poudarja individualno izražanje učenca. Učitelj
mora ustvarjati možnosti in učenca predvsem spodbujati, da na svojstven na-
čin reši gibalni problem in si tako razvija gibalno ustvarjalnost.

Načelo interesa, doživljajev in motivacije upošteva učenčev interes kot
njegovo težnjo, da se odzove na izzive in pričakovanja.

Načelo vodenja narekuje vzpostavitev ugodnega učnega okolja, v kate-
rem ni strahu, ampak spodbujanje, vodenje, usmerjanje, pomoč in prilagodit­
ve učencem, da lažje, hitreje in učinkoviteje dosegajo cilje.

130
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135