Page 131 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 131
didaktika kot most med teorijo in prakso

Načelo aktivnosti upošteva potrebo po gibanju, igri, druženju in
doživetjih.

Načelo socializacije upošteva, da je učence potrebno ustrezno pripraviti
na življenje v družbi in zlasti na športno okolje, jih usposobiti za obvladovanje
tako zmage kot poraza, prijateljstva, poštenosti in »fair playa«.

Načelo racionalizacije in gospodarnosti upošteva nabor in organizacijo
vsebine, s čimer učinkovito dosegamo zastavljene cilje.

Načelo inovativnosti narekuje izbor novih ali prenovljenih, privlačnih,
všečnih vsebin. Temelji na preučevanju rutinskih procesov proizvodnje gi-
balnega znanja in išče nove izzive na področju ugovarjanja ustaljenim učnim
prak­sam ter ritualom aktualnih izobraževalnih sistemov.

Načelo varnosti in preprečevanja poškodb temelji na izbiri in organizaci-
ji varnih vsebin ter izogibanju tveganj.

Načelo participatornosti in reflektiranja
Načela se zlasti v povezavi z novimi pedagoškimi dognanji seveda spre-
minjajo, odvzemajo, dopolnjujejo pri pedagoški praksi. V modernem zgod­
njem gibalnem poučevanju se uveljavlja načelo participatornosti ali vključe-
nosti strokovnih delavcev v pedagoški proces. Načelo zagovarja združevanje
različnih perspektiv, pogledov in spodbud, ki lahko prispevajo k učinkoviti iz-
menjavi strokovnih mnenj, pogledov, stališč ter tako h kakovostnemu pou-
čevanju. Razvijanje oblikovalske strategije, ki spodbuja participatornost, naj
temelji na iskanju načinov za raziskovanje na področju deljenja različnih per-
spektiv, taktik in postopkov gibalnega poučevanja. Razmišljanje o problemu
in njegovi rešitvi je namreč zastarela strategija. Naivno je presojati, da obstaja
samo ena rešitev, postopek, didaktika gibalnega poučevanja, ki je prava in jo
je potrebno uveljavljati. Za kakovostno gibalno poučevanje je v izjemno hitro
spreminjajoči se družbi ključno prepoznavanje novih izzivov, novih poti, no-
vih postopkov, ki vodijo k naprednemu poučevanju. Zato je pomembno tudi
načelo reflektiranja, ki temelji na delitvi lastnega znanja, izkušenj, dobre pra-
kse za skupno dobro v stroki.

131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136