Page 184 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 184
dnje gibalno učenje in poučevanje

Elementarni gibalni vzorci – preprosti gibalni vzorci, npr. hoja, tek, skok, met,
potisk, plazenje, lazenje itd., ki se razvijejo v otroštvu in so podlaga za razvoj
nadaljnjih, kompleksnejših gibanj.

Faze gibalnega razvoja – refleksna, začetna, temeljna in športna/gibalna.

Faze učnega procesa – različne etape v poučevanju, kot npr. posredovanje novih
informacij, ponavljanje, utrjevanje, tekmovanje, preverjanje itd.

Gibalna zgodba – domišljijsko zasnovano besedno sporočilo vzgojitelja, s kate­
rim otrokom osmisli gibanje, gibalne naloge in gibalne probleme, da jih lažje,
raje in učinkoviteje rešujejo.

Gibalne kompetence – zmožnost posameznika, da na podlagi gibalnih spos-
obnosti, gibalnega znanja in motivacije učinkovito rešuje gibalne probleme
skladno s pričakovanji okolja.

Gibalne sposobnosti – podedovane in od posameznika odvisne sposobnosti, ki
določajo gibalne zmožnosti človeka, da učinkovito izvaja elementarne in ses-
tavljene gibalne storitve. Opredeljujemo jih kot koordinacijo, ravnotežje, moč,
gibljivost, natančnost, hitrost in vzdržljivost kot funkcionalno sposobnost.

Gibalni razvoj – kompleksen proces dinamičnih sprememb v gibalnem vedenju,
zlasti v zgodnjem otroštvu (prehodnem stanju). Kažejo se v razvoju gibalnih
sposobnosti, funkcionalne sposobnosti (vzdržljivosti) in gibalnih znanj.

Gibalni spomin – center v živčnem sistemu v bazalnih ganglijih in malih možgan-
ih, v katerem so shranjeni naučene gibalne informacije, vzorci, modeli, gibal-
ni programi in strategije.

Gibalni stereotip – naučena kompleksna in strukturirana gibanja človeka, kot npr.
plavanje, smučanje, kolesarjenje, nogomet itd.

Gibalni program –generaliziran program uskladiščen v spominu, ki se po potrebi
dopolnjuje in prilagaja novim gibalnim problemom in izzivom.

Gibalni vzorec – za gibanje značilen vzorec, ki je odraz sistemske povezave v
živčevju in se izraža v stereotipnih, ponavljajočih se oblikah gibanja, kot npr.
hoja.

Gibalno poučevanje – kompleksna interakcija med učiteljem in učencem v pro-
cesu gibalnega poučevanja, ki jo vodi učitelj, ter vključuje razlago, demon-

184
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189