Page 30 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 30
dnje gibalno učenje in poučevanje

toričnega nadzora je ključnega pomena senzorična povratna informacija. Mali
možgani prejemajo tudi eferentno kopijo: informacijo o motoričnem pove-
lju, kar omogoča sprotno primerjavo povelja in izvedbe gibov ter popravljanje
napak (Štrucl, 1999), kar je pomembno zlasti pri procesu popravljanja napak
pri gibalnem učenju. Prav to nevrobiološko značilnost delovanja možganov s
pridom uporabljamo pri gibalnem učenju.

Na področju gibanja imajo mali možgani pomembno vlogo pri ohranjanju
ravnotežja in uravnavanju drže telesa ter usklajevanju gibov. Delujejo tako, da
primerjajo motorična povelja za nameravane gibe s povratnimi sporočili o de-
janskem izvrševanju gibov. Tako lahko preko notranjih in zunanjih povratnih
informacij sproti popravljajo napake v potekajočih gibih. Prav tako lahko (npr.
pri hitrejših gibih, kjer sprotno popravljanje ni mogoče) modificirajo central-
ne motorične programe tako, da gibi potekajo natančneje, gladkeje in hitreje.
To se zgodi v procesu gibalnega poučevanja. Mali možgani imajo tipično tro-
delno zgradbo glede na filogenetsko starost, pritok in odtok informacij (Štru-
cl, 1999). Bazalni gangliji so bolj kot v izvrševanje motorike (za razliko od malih
možganov) vključeni v višje kognitivne funkcije motorične kontrole (načrto-
vanje, izbira strategij zapletenih gibov glede na  informacije iz okolja) (Štru-
cl, 1999).

30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35