Page 45 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 45
gibalni razvoj otroka: temeljni pojmi

Vpliv dejavnikov sodobnega življenjskega sloga je v današnjem času ved-
no agresivnejši. Medsebojna interakcija dejavnikov razvoja ob podaljševanju
življenjske dobe ponuja priložnost za neprekinjeno spremljanje poglobljenih
sprememb in procesov. Tako v obravnavi razvoja človeka v ospredje vedno
bolj prihajajo njegove funkcionalne kompetence. Gibalna kompetenca kot os-
nova človeškega gibalnega kapitala, ki pomeni v celostnem delovanju člove-
ka in v procesu ohranjanja ter zagotavljanja zdravja temeljni vzvod, je ena iz-
med tistih potrebnih človekovih zmožnosti, ki skozi vsa življenjska obdobja
pomembno prispeva h kakovosti življenja in razvoja. Zaradi tega lahko ob-
dobje, ki ga danes posvečamo spremljanju in preučevanju posameznikove-
ga gibalnega razvoja z upoštevanjem vloge trajnosti in ekološke perspektive,
imenujemo kompetenčno usmerjeno obdobje.

pisanje z roko kot kazalnik razvoja gibalnih
sposobnosti

Sodobni življenjski slog vedno bolj izključuje klasično pisanje z roko in s pis-
alom na papir; slednjega nadomeščajo drsenje po elektronskih napravah
in pritiskanje tipk na tipkovnici ali pa opuščanje pisanja nasploh. Tovrstno
ravnanje lahko označimo kot zamujeno priložnost za celostni razvoj otroka,
zato priporočamo uvajanje pisanja tudi v gibalne dejavnosti. Pisanje z roko
namreč vzbudi in poveže obe možganski polobli. Centri za pisanje se aktivi-
rajo in omogočijo gibalne, čutilne in miselne procese, ki se uskladijo v oblik-
ovanju črk v besede in povedi. Če ni pisanja, se centri ne aktivirajo in ne de-
lujejo. Na področju gibanja se še posebej aktivirajo programi za dinamično
upravljanje prstov pišoče roke ter programi za usklajevanje premikov oči in
drobnih gibov roke, ki se, če ni pisanja kot vzroka aktivacije, ne razvijajo kak-
ovostno in skladno.

pomen in vloga elementarnih gibalnih vzorcev
v gibalnem razvoju otroka

Elementarni gibalni vzorci se kot preprosti gibalni vzorci, torej plazenje, hoja,
skok, tek itd., pojavijo v najzgodnejšem otroštvu in so temelj za razvoj kom-
pleksnejših gibalnih stereotipov: plavanje, kolesarjenje, rolanje, smučanje itd.

45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50