Page 40 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 40
dnje gibalno učenje in poučevanje

Preglednica 3: Faze in stopnje gibalnega razvoja (prirejeno po Gallahue idr., 2011)

1. Refleksna gibalna stopnja
Obdobje vkodiranja (zbiranja) informacij (traja od prenatalnega obdobja do četrtega
meseca)
Obdobje dekodiranja (procesiranja) informacij (traja od četrtega meseca do prvega leta)
2. Začetna gibalna stopnja
Obdobje inhibicije refleksov (primitivnih in posturalnih) (traja od rojstva do prvega leta)
Prekontrolno obdobje (traja od prvega do drugega leta)
3. Temeljna gibalna stopnja
Začetno obdobje (traja od drugega do tretjega leta)
Osnovno obdobje (traja od četrtega do petega leta)
Obdobje zrelosti (traja od šestega do sedmega leta)
4. Specializirana gibalna stopnja
Prehodno obdobje (traja od sedmega do desetega leta)
Obdobje prilagoditve (traja od enajstega do trinajstega leta)
Obdobje trajne uporabnosti (traja od štirinajstega leta naprej)

Od rojstva do prvega leta starosti traja refleksna faza, ko še ni povsem ho-
tenih gibov, temveč so samo refleksni, ki pa postopno ugašajo. Približno od
drugega do sedmega leta starosti traja temeljna gibalna stopnja, ko postaja
gibanje usklajenejše in učinkovitejše. Otroci preskušajo in raziskujejo svoje gi-
balne sposobnosti in zmogljivosti ter tako spoznavajo sebe in okolje. Ob kon-
cu obdobja temeljne gibalne stopnje obvladajo temeljne gibalne kompeten-
ce. Otrok zato potrebuje spodbudno okolje, priložnost za dejavnost in učenje.

Po sedmem letu starosti nastopi specializirana gibalna stopnja. Prehodno
obdobje, ki traja približno do desetega leta, je prvo na tej stopnji gibalnega
razvoja. V tem obdobju začne otrok povezovati in uporabljati temeljne gibal-
ne spretnosti tudi za izvajanje specializiranih športnih spretnosti. Izvajanje gi-
balnih spretnosti je vse bolj nadzirano, izpopolnjeno in hitro. Stabilnostne, lo-
komotorne in manipulativne spretnosti postanejo natančnejše, sestavljene in
dovršene ter se smiselno uporabljajo v vse kompleksnejših športnih in drugih
gibalnih dejavnostih v vsakodnevnem življenju (Gallahue idr., 2011). Osnova za
razvoj gibalnih spretnosti je razvoj živčnega sistema in s tem povezane kon-
trole gibanja, posledično je intenzivnejši razvoj nekaterih gibalnih sposobnos-
ti, predvsem reakcijskega časa, koordinacije in hitrosti gibanja, ki se pojavlja-
jo v tem času. To obdobje je za otroke zelo pomembno in zanimivo. Otroci
so aktivni v odkrivanju in kombiniranju različnih gibalnih vzorcev, navdušeni

40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45