Page 78 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 78
dnje gibalno učenje in poučevanje

ni del programov gibalnih/športnih dejavnosti za razvijanje hitrosti. Brez nji-
hovega razvoja tudi tiste hitrosti, ki je dana z genskimi zasnovami, ni mogo-
če izkoristiti v celoti. S primerno gibalno/športno dejavnostjo se skuša vplivati
predvsem na ustrezno povečanje mišične mase in na zmanjšanje podkožne-
ga mastnega tkiva.

Struktura hitrosti sestoji iz hitrosti reakcije in hitrosti enostavnega giba.
Hitrost reakcije je sposobnost hitrega gibalnega odziva na določen signal. Si-
gnal je lahko akustičen (pisk, strel ipd.) ali pa vizualen (premik nasprotnika,
sprejem žoge ipd.). Pri tem so lahko reakcije na signal enostavne ali pa komp­
leksne. Tako je odziv na pričakovane dražljaje znan, na nepričakovane dražlja-
je pa je lahko različen. Hitrost enostavnega giba je sposobnost premika teles-
nega segmenta na določeni poti v najkrajšem možnem času, to je hiter premik
telesnega segmenta iz mirovanja do določene točke v prostoru. Je najelemen-
tarnejša vrsta hitrosti in se kaže kot hitrost zamaha, sunka, udarca ali odriva.

merski postopki za ugotavljanje hitrosti

Gibalni test za frekvenco gibov se ugotavlja s testi tipa tapingov, v katerih je
treba z izbranim telesnim segmentom izvajati čim hitrejše izmenične dotike
različnih točk v prostoru. Točke morajo biti v taki medsebojni oddaljenosti, da
se lahko dosežejo z izbranim telesnim segmentom, ne da bi se bilo pri tem tre-
ba premakniti z mesta. Običajno je rezultat testov število izmeničnih dotikov v
določeni časovni enoti. Več dotikov pomeni boljši rezultat.

Hitrost v prostoru se ugotavlja s testi kratkih tekov. Glede zgodnjega otro-
štva nas zanima zlasti hitrost kakovostne izvedbe gibalnih vzorcev: da gibalno
nalogo otroci izvedejo kakovostno in čim hitreje.

metode razvoja hitrosti

– naravne oblike gibanja (hitri teki, teki v oteženih ali olajšanih pogojih – po
strmini, v zavetrju ipd., hitro izvajanje ostalih gibanj);

– elementarne igre (starti z različnih položajev, igre hitre odzivnosti in igre
hitrosti – npr. štafetne igre);

– gimnastične vaje za razvoj gibljivosti in moči;
– vaje za izboljšanje tehnike gibanja.

78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83