Page 14 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 14
aša Živkovič

javne porabe sredstev za socialno varstvo, zdravstvo in pravosodje (Jager
2015, 91).

Grunewald in Rolnick (2007) ugotavljata, da imajo visokokakovostni pro-
grami predšolske vzgoje pozitiven vpliv na vse otroke, najbolj na tiste, ki pri-
hajajo iz socialno ogroženih oziroma prikrajšanih okolij. Vse prisotnejša so
tudi spoznanja, da lahko visokokakovostni programi za vse predšolske otroke
in njihove družine vodijo v večji napredek družbe kot celote (Bennet 2008 v
Jager 2015). Družina je lahko za otroka varovalni dejavnik, vendar je lahko
tudi dejavnik tveganja – v primerih duševnih bolezni staršev, kriminalitete,
slabega ravnanja z otrokom, konfliktov med starši, alkoholizma (Rutar 2021).
Kot je izpostavila Sonja Rutar (2021), se je med pandemijo pojavil pedago-
ški diskurz varovanja, saj če predšolsko vzgojo omejimo samo na varovanje,
ogrozimo profesionalizacijo vzgoje, pri čemer bi največ izgubili otroci, saj ne
bi dobili ustreznega izobraževanja. Opozorila je tudi na neustrezno poime-
novanje, ki bi tako izbrisalo stoletno delo za zagotavljanje sistematičnega in
načrtnega dela z otroki in družinami. Otroci v družinskih okoljih lahko osta-
jajo brez ustreznih spodbud za razvoj in učenje, obenem pa se z odsotnostjo
organizirane predšolske vzgoje celotna odgovornost za skrb in vzgojo otrok
prenese na starše. Odsotnost pomoči otrokom in staršem, ki so pomoč potre-
bovali, je lahko reproducirala/ohranjala neenakosti/neenake možnosti – in to
se je zgodilo ravno v organiziranem, vzgojno-izobraževalnem okolju (Rutar
2021).

Vpliv učenja matematike v predšolskem obdobju
National Association for the Education of Young Children (NAYEC)¹ in Natio-
nal Council of Teachers of Mathematics (NCTM)² sta izdala izjavo s stališči o
pomembnosti zgodnje matematike (National Association for the Education
of Young Children in National Council of Teachers of Mathematics 2002; Na-
tional Council of Teachers of Mathematics 2007). Dokumenta poudarjata, da
je pomembno, da krepimo otrokovo naravno zanimanje za matematiko, po-
nujamo dejavnosti, ki so osnovane na podlagi otrokovih izkušenj, znanj, dru-
žinskega, kulturnega in jezikovnega ozadja ter individualnega stila učenja,

¹ NAYEC (Nacionalno združenje za izobraževanje majhnih otrok), ustanovljeno leta 1920, je stro-
kovna članska neprofitna organizacija, ki si prizadeva za spodbujanje visokokakovostnega zgo-
dnjega učenja za vse majhne otroke, od rojstva do 8. leta, s povezovanjem prakse, politike in
raziskav v zgodnjem otroštvu.
² NCTM (Nacionalni svet učiteljev matematike), ustanovljen leta 1920, je največja svetovna orga-
nizacija za izobraževanje matematike. Organizira letne nacionalne in regionalne konference za
učitelje in izdaja pet revij. Zavzema se za visokokakovostno poučevanje in učenje matematike.

14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19