Page 150 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 150
bara Zupan in Tadeja Volmut

Od tega dne je pouk na vseh ravneh šolanja potekal na daljavo. Prav tako je
vlada sprejela Odlok o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na
javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji (2020), s katerim je 20. marca
2020 do nadaljnjega prepovedala gibanje in zbiranje ljudi na javnih krajih ter
površinah.

V skladu z ukrepi je vlada izdala »Priporočila osnovnim in srednjim šolam
za izvajanje izobraževanja na daljavo«, ki naj bi jih z določenimi prilagodi-
tvami kljub vsemu lahko kakovostno izvajali (Ministrstvo za izobraževanje,
znanost in šport 2020). Pouk na daljavo je oblika izobraževanja, za katero je
značilno, da: (i) sta učitelj in učenec večinoma prostorsko in časovno ločena;
(ii) učenje organizira šola za razliko od samoizobraževanja; (iii) učenje poteka
s pomočjo različnih medijev; (iv) je učna komunikacija dvosmerna in učencu
omogoča, da enakopravno sodeluje v učnem procesu (Keegan 1996, 12). Pre-
hod na šolanje na daljavo je od vseh vpletenih (učencev, učiteljev in staršev)
zahteval veliko mero prilagajanja in eksperimentiranja, saj se je zgodil zelo
hitro. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (2020) je v ta namen na
ravni države vzpostavilo koordinacijsko skupino, ki usmerja in daje podporo
šolam pri izvajanju izobraževanja na daljavo. Pouk na daljavo naj bi potekal
tako, da učitelj upošteva posebnosti glede na starost učencev in pripravi ja-
sna navodila za samostojno učenje. Delo je potekalo preko spletnih učilnic
in eAsistenta. Stik učitelja z učenci od 1. do 5. razreda osnovne šole je pote-
kal preko raznih platform (Zoom, Viber, Google Teams . . .), gradivo pa naj bi
bilo pripravljeno tako, da ga učenec zmore opraviti samostojno (Ministrstvo
za izobraževanje, znanost in šport 2020).

Učitelji so se bili prisiljeni dodatno usposobiti in pridobiti nova temeljna
znanja ter kompetence za uspešno izvajanje pouka na daljavo (Logaj 2020).
Pri načrtovanju učnih ur in gradiva za učence so morali upoštevati zahtev-
nost učenja na daljavo ter učni proces nekoliko olajšati. Pri mlajših učencih
so morali upoštevati tudi sposobnosti in razpoložljivost staršev pri pomoči
ter podpori njihovim otrokom pri pouku na daljavo (UNESCO 2020).

Pouk na daljavo, ki se izvaja v javnih osnovnih šolah v Sloveniji, se ne razli-
kuje glede na šolo ali regijo ali mesto. Nedvomno pa se razlikuje način pouče-
vanja učnih predmetov. Izkazalo se je, da je poučevanje predmeta šport na
daljavo nekoliko težje od poučevanja drugih učnih predmetov, kjer v običaj-
nih časih pouk poteka v učilnicah, učenci pa pretežni del ure presedijo (Jurak
idr. 2020). Kljub temu da je predmet šport zaradi njegove specifičnosti težje
izvajati in poučevati na daljavo, je kar 96,7  razrednih učiteljev, ki so pouče-
vali šport v svojem oddelku, le-tega izvajalo tudi na daljavo (Sever 2021, 35).

Jeong in So (2020, 4) sta preučevala težave, ki se pojavljajo pri izvajanju po-

150
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155