Page 178 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 178
lija Žakelj

V celoti e-učbenik vsebinsko obsega klasični tiskani učbenik in vadnico
oziroma delovni zvezek, vendar z dodatnimi e-elementi tvori veliko učinko-
vitejše in spodbudnejše učno okolje za uporabnika, saj krepi moč uvida in
globljega razumevanja tudi z interaktivnimi gradniki nižje, srednje in visoke
stopnje (Repolusk in Zmazek 2008). Med gradnike nižje stopnje interaktiv-
nosti uvrščamo slike, video, zvok, animacije, simulacije (multimedijski gra-
dniki), med gradnike srednje stopnje interaktivnosti sodijo različni testi (pra-
vilno/narobe, več možnih odgovorov, dopolnjevanje . . .), aplete in didaktične
igre pa uvrščamo med gradnike visoke stopnje interaktivnosti (Repolusk in
Zmazek 2008).

Interaktivni gradniki visoke stopnje so skoraj izključno apleti, ki jih lahko, če
so primerno pripravljeni, iz učnih enot i-učbenika tudi izvzamemo in jih uči-
telj uporablja popolnoma samostojno. Bistvena razlika med e- in i-učbeniki
je torej v stopnji vključene interaktivnosti.

V zadnjem obdobju vse večjega trenda uporabe IKT v izobraževanju se po-
javlja vse več e-učbenikov v obliki digitaliziranih klasičnih (tiskanih) učbeni-
kov, ki nove medije izkoriščajo le kot nadomestilo za tiskani učbenik, ter in-
teraktivnih i-učbenikov. Slednji izkoriščajo nove medije za nadgradnjo inte-
rakcije z uporabnikom, kot jo omogoča nova tehnologija.

I-učbeniki
Tehnologija prinaša nove koncepte dela v vzgojno-izobraževalnih zavodih,
še posebej z e-gradivi in i-učbeniki, ki se pojavljajo v zadnjih letih. Pri pou-
čevanju matematike v osnovni in srednji šoli imamo na razpolago kar nekaj
prostodostopnih e-gradiv: i-učbeniki (https://eucbeniki.sio.si/) (Matematika
4, Matematika 5, Matematika 6, Matematika 7, Matematika 8, Matematika 9,
VEGA 1, VEGA 2, VEGA 3, VEGA 4), Nauk.si, Razlagamo.si, posnetki razlag učite-
ljev na Arnesu, na YouTubu ipd.

I-učbenik ne posreduje znanja zgolj preko pisane besede in statične slike,
ampak preko multimedijskih elementov, in sicer tako, da od učenca terja ak-
tivnost. Tudi sodobni tiskani učbeniki do neke mere že izpolnjujejo to na-
logo, učbeniki na spletu pa imajo v tem smislu precej večji potencial. Ta se
kaže predvsem v interaktivnosti, to je v odzivanju na učenčevo dejavnost.
Prevladujoča učenčeva dejavnost ni branje kot pri tiskanih gradivih, saj so
razgrajeni vsebini dodani interaktivni multimedijski gradniki, didaktične igre
in motivacijski elementi, ki od učenca terjajo aktivno odzivanje (Klančar, Co-
tič in Žakelj 2018).

Zaradi svoje interaktivne zmožnosti i-učbeniki poleg običajne vsebinske
vloge prevzemajo tudi nekatere didaktične funkcije, ki so v tiskanih učbeni-

178
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183