Page 182 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 182
lija Žakelj

Konceptualni aplet
Interaktivni konceptualni apleti nudijo možnosti vizualizacije matematičnih
konceptov in procesov ter tako omogočajo odkrivanje relacij temeljnega
preučevanega pojma. S svojo interaktivno naravo omogočajo učinkovito vi-
zualizacijo in so lahko učinkovit mediator pri samostojnem preiskovanju ter
odkrivanju matematičnih konceptov in procesov.

Primer konceptualnega apleta: raziskovanje ploščine trikotnika
Izpeljava obrazca za ploščino trikotnika se začne na konkretni ravni, s pre-
pogibanjem papirja, s preoblikovanjem trikotnika v pravokotnik. Postopek
je viden v galeriji slik. Z opazovanjem preoblikovanega trikotnika v pravo-
kotnik učenci ugotavljajo/raziskujejo ploščino trikotnika. Sledi izpeljava for-
mule (Tratar idr. 2014, 376).³

Sledi izpeljava formule za ploščino trikotnika z uporabo konceptualnega
interaktivnega apleta.

Usmeritve za učenje. S premikanjem drsnika opazuj preoblikovanja triko-
tnika v pravokotnik. Z interaktivnim apletom lahko opazujemo proces pre-
oblikovanja trikotnika v pravokotnik. Animacija nazorno prikazuje preobli-
kovanje trikotnika z osnovnico c in vc v pravokotnik s stranicama (a = c in
b = 1/2vc), iz česar sklepamo na ploščino trikotnika p = (cvc)/2 (Tratar idr. 2014,
376).⁴

Primer konceptualnega apleta: računanje ploščine trikotnika
Usmeritve za učenje. S premikanjem oglišč trikotnika A, B in C spreminjaš
njegovo obliko. Če premikamo samo oglišče C po premici, ki je vzporedna
osnovnici c, se ploščina trikotnika ABC ne spremeni, saj ne spreminjamo niti
osnovnice c niti višine vc na osnovnico c. Če premikamo oglišči A in B, se plo-
ščina trikotnika spreminja, saj se spreminja dolžina stranice c (Tratar idr. 2014,
377).⁵

Uporaba konceptualnih apletov lahko učinkovito pripomore k izgradnji
matematičnega znanja učencev. Prilagodljiva digitalna orodja učencem omo-
gočajo, da sprejemajo vsebine v skladu z svojimi individualnimi učnimi po-
trebami, kar je lahko še posebej koristno pri učenju novih in abstraktnih ma-
tematičnih konceptov.

³ Glej https://eucbeniki.sio.si/matematika7/1243/index1.html.
⁴ Glej https://eucbeniki.sio.si/matematika7/1243/index1.html.
⁵ Glej https://eucbeniki.sio.si/matematika7/1243/index2.html.

182
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187