Page 33 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 33
Vzgoja z umetnostjo in prvoosebna umetniška izkušnja

v svet kulture (umetniški dogodek). To je nekaj, kar vzgajane osebe »ne
moremo naučiti« oziroma ji prenesti z razlago o pomenu umetnosti (Bie-
sta 2017), ampak lahko nastane samo kot posledica neposredne »poetske
prakse«. Ali kot to slikovito predstavi Biesta (2017, 44): »Prikazovanje je arhe-
tipska oblika poučevanja. Dejanje prikazovanja nakaže, da je tu nekaj, vredno
ogleda, pozornosti. Prikazovanje je odnosna gesta. Kar ostane skrivnostno, je
vprašanje, kako lahko vzpostavimo pozornost drugega bitja do prikazanega
objekta.«

To skrivnost že skozi stoletja uspešno razkriva umetnost kot vzgojno sred-
stvo, in to ne glede na to, s kakšnimi teoretskimi razlagami pojasnjujemo
njeno »magijo«.

Literatura

Abbs, P. 2003. Against the Flow: Education, the Arts and Postmodern Culture. Lon-
don in New York: RoutledgeFalmer.

Arendt, H. 1992. Lectures on Kant’s Political Philosophy. Chicago: The University
of Chicago Press.

Bednarik Sudec, K. 2022. »Umetnik in umetniška izkušnja: spoznavanje zakoni-
tosti slike skozi ustvarjanje, soustvarjanje, poustvarjanje in posredovanje.«
V Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM, ur. R. Kroflič, S. Rutar in
B. Borota, 145–169. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

Biesta, G. 2017. Letting Art Teach. Arnheim: ArtEZ Press.
Bruner, J. 2002. Making Stories: Law, Literature, Life. Cambridge in London: Har-

vard University Press.
Bucik, N., N. Požar Matjašič in V. Pirc. 2011. Kulturno-umetnostna vzgoja: priroč-

nik s primeri dobre prakse iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol. Ljubljana: Mini-
strstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and
Culture. 2016. Cultural Awareness and Expression Handbook: Open Method
of Coordination (OMC) Working Group of EU Member States’ Experts on ‘Cul-
tural Awareness and Expression.’ Luksemburg: Publications Office.
Gadamer, H.-G. 2001. Resnica in metoda. Prev. T. Virk. Ljubljana: Literarno umet-
niško-društvo Literatura.
Gogala, S. 2005. Izbrani spisi: izbor, predgovor in biografske podatke pripravil Robi
Kroflič. Ljubljana: Društvo 2000.
Grassi, E. 1981. Moč mašte. Biblioteka Suvremena misao. Zagreb: Školska knjiga.
Heidegger, M. 1999. Gesamtausgabe: II. Abteilung; Vorlesungen. Band 56/57, Zur
Bestimmung der Philosophie. Frankfurt ob Majni: Vittorio Klostermann.
Huizinga, J. 2009. Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. London:
Rouledge
Kant, I. 1999. Kritika razsodne moči. Prev. R. Riha. Ljubljana: Založba ZRC.

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38