Page 75 - Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 75
Sooblikovanje individualiziranega načrta
za študenta s posebnimi potrebami
Vanja Riccarda Kiswarday
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
vanjariccarda.kiswarday@pef.upr.si
Karmen Drljić
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
karmen.drljic@pef.upr.si
Priporočila za sooblikovanje individualiziranega načrta študenta s po-
sebnimi potrebami so pripravljena za študente z vseh študijskih podro-
čij in stopenj študija.
Utemeljitev
Vključevanje v visokošolsko izobraževanje je za mladostnike prelomnica v sa-
mostojnosti, ki jo študenti poskušajo realizirati na več načinov, tudi tako, da
se ekonomsko in psihosocialno poskušajo ločiti od primarne družine ter se
opreti na lastne potenciale in vire moči. V visokošolskem izobraževanju se
spoštljivost ter s tem tesno povezana prepoznavanje ter upoštevanje izobra-
ževalnih potreb, ki izhajajo iz posameznikovih posebnih potreb, odražajo že
v sami politiki vodenja univerze, ki mora biti v sodobni družbi inkluzivno na-
ravnana. Visokošolski zavod je zagotovo najprej dolžan oblikovati pravilnik, s
katerim ureja položaj študentov s statusom študenta s posebnimi potrebami,
nato pa mora biti njegovo delovanje usmerjeno v to, da se lahko te pravice v
resnici tudi udejanjajo. Izkušnje kažejo, da znajo študenti s posebnimi potre-
bami v veliki meri dobro zagovarjati svoje potrebe po prilagoditvah, in sicer
da bi lahko najučinkoviteje prejemali in izkazovali znanje, in jih je iz tega ra-
zloga treba vključiti v sooblikovanje individualiziranega študijskega načrta, v
katerem se predlagajo prilagoditve visokošolskega študijskega procesa. Z za-
ključkom študija se za študente s posebnimi potrebami (izvzemši tiste, ki po-
trebujejo pomoč osebnega asistenta) zaključi tudi obdobje usmerjene pod-
pore, ki jo študent potrebuje zaradi svojih posebnih potreb, zato je ključnega
pomena, da ga skozi tutorsko pomoč in podporo ter posledično v procesu
sooblikovanja individualiziranega študijskega načrta pomoči spodbudimo k
samozagovorništvu ter izgrajevanju rezilientnosti in izvršilnih funkcij.
Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki:
primeri in utemeljitve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-178-0.75-96
za študenta s posebnimi potrebami
Vanja Riccarda Kiswarday
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
vanjariccarda.kiswarday@pef.upr.si
Karmen Drljić
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
karmen.drljic@pef.upr.si
Priporočila za sooblikovanje individualiziranega načrta študenta s po-
sebnimi potrebami so pripravljena za študente z vseh študijskih podro-
čij in stopenj študija.
Utemeljitev
Vključevanje v visokošolsko izobraževanje je za mladostnike prelomnica v sa-
mostojnosti, ki jo študenti poskušajo realizirati na več načinov, tudi tako, da
se ekonomsko in psihosocialno poskušajo ločiti od primarne družine ter se
opreti na lastne potenciale in vire moči. V visokošolskem izobraževanju se
spoštljivost ter s tem tesno povezana prepoznavanje ter upoštevanje izobra-
ževalnih potreb, ki izhajajo iz posameznikovih posebnih potreb, odražajo že
v sami politiki vodenja univerze, ki mora biti v sodobni družbi inkluzivno na-
ravnana. Visokošolski zavod je zagotovo najprej dolžan oblikovati pravilnik, s
katerim ureja položaj študentov s statusom študenta s posebnimi potrebami,
nato pa mora biti njegovo delovanje usmerjeno v to, da se lahko te pravice v
resnici tudi udejanjajo. Izkušnje kažejo, da znajo študenti s posebnimi potre-
bami v veliki meri dobro zagovarjati svoje potrebe po prilagoditvah, in sicer
da bi lahko najučinkoviteje prejemali in izkazovali znanje, in jih je iz tega ra-
zloga treba vključiti v sooblikovanje individualiziranega študijskega načrta, v
katerem se predlagajo prilagoditve visokošolskega študijskega procesa. Z za-
ključkom študija se za študente s posebnimi potrebami (izvzemši tiste, ki po-
trebujejo pomoč osebnega asistenta) zaključi tudi obdobje usmerjene pod-
pore, ki jo študent potrebuje zaradi svojih posebnih potreb, zato je ključnega
pomena, da ga skozi tutorsko pomoč in podporo ter posledično v procesu
sooblikovanja individualiziranega študijskega načrta pomoči spodbudimo k
samozagovorništvu ter izgrajevanju rezilientnosti in izvršilnih funkcij.
Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki:
primeri in utemeljitve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-178-0.75-96