Page 80 - Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 80
ja Riccarda Kiswarday in Karmen Drljić
v okviru predmeta, ki ga izvajajo. Nadalje je pomembno, da tutor visokošolski
učitelj spremlja študenta s PP, se odziva na njegove pobude ter mu nudi po-
moč in podporo, kadar je za to zaprošen, ali pa sam prepozna, da ju študent
potrebuje. Ker so različni visokošolski učitelji različno usposobljeni za delo
s študenti s PP, je naloga tutorja tudi ta, da nosilcem predmetov svetuje pri
izvajanju prilagoditev. To lahko predstavlja poseben izziv, kadar tutor visoko-
šolski učitelj ni strokovnjak s področja vključevanja oseb s PP. Zato so na Uni-
verzi na Primorskem letno organizirana izobraževanja za tutorje visokošolske
učitelje in študente, v okviru katerih so podane temeljne smernice za delo s
študenti s PP. Tovrstna izobraževanja so se izkazala kot priložnost za usmer-
jeno diskusijo o inkluziji študentov s PP. Obenem pa so zaradi različnih okoli-
ščin, ki v okviru različnih študijskih programov terjajo specifične prilagoditve,
postala namenjena tudi izmenjavi dobrih praks in iskanju novih, tudi inova-
tivnih rešitev. Sploh v okviru izzivov, ki so se nam zastavili v okviru študija na
daljavo zaradi epidemije covida-19, se je srečevanje, fokusirano na specifične
potrebe študentov s PP, izkazalo kot dragocen prispevek k podpori študentov
in (tutorjev) visokošolskih učiteljev. Izredno pomemben pa je bil v tem času
tudi prispevek Društva študentov invalidov Slovenije, ki je okviru projekta
Prava smer za študente s PP nudilo podporo in svetovanje o prilagoditvah
študija na daljavo. Vsa gradiva so zainteresiranim dostopna na spletni strani
društva: http://www.dsis-drustvo.si/podpora-visokosolskim-uciteljem/.
Vloga študentov s statusom študenta s posebnimi potrebami
in njihovega samozagovorništva
Koncept samozagovorništva izhaja iz perspektive moči, to je zavedanja, da
so posebne potrebe le en vidik življenja posameznika, ki ima poleg posebnih
potreb tudi različne potenciale. Potencial posameznika se izraža tudi v nje-
govi zmožnosti samozagovarjanja ter uveljavljanja svoje identitete in intere-
sov kot tudi identitete ter interesov širše skupine, s katero si deli prizadevanje
za prepoznavanje posebnih potreb in pravic, ki jih je posledično deležen. Da
bi to dosegel, mora najprej razumeti svoje posebne potrebe in potrebe, ki
iz teh izhajajo. Zavedati se mora svojih prednosti, a tudi šibkosti, ter do njih
oblikovati realističen odnos, ki mu nadalje pomaga delovati tvorno v različ-
nih okoljih, v katerih se srečuje z izzivi. Vedeti mora, kaj potrebuje, da lahko
uresniči svoje potenciale in zmanjša vpliv ovir na svoje napredovanje. Razu-
meti mora, da se mora najprej sam zavedati pomena zavzemanja zase in za
svoje pravice, saj bo lahko le tako z drugimi vzpostavil enakovreden odnos.
A pri tem mora paziti, da pri izražanju potreb po prilagoditvah ni vsiljiv, tem-
več o njih komunicira na odločen način (Stuntzner in Hartley 2015; Test idr.
80
v okviru predmeta, ki ga izvajajo. Nadalje je pomembno, da tutor visokošolski
učitelj spremlja študenta s PP, se odziva na njegove pobude ter mu nudi po-
moč in podporo, kadar je za to zaprošen, ali pa sam prepozna, da ju študent
potrebuje. Ker so različni visokošolski učitelji različno usposobljeni za delo
s študenti s PP, je naloga tutorja tudi ta, da nosilcem predmetov svetuje pri
izvajanju prilagoditev. To lahko predstavlja poseben izziv, kadar tutor visoko-
šolski učitelj ni strokovnjak s področja vključevanja oseb s PP. Zato so na Uni-
verzi na Primorskem letno organizirana izobraževanja za tutorje visokošolske
učitelje in študente, v okviru katerih so podane temeljne smernice za delo s
študenti s PP. Tovrstna izobraževanja so se izkazala kot priložnost za usmer-
jeno diskusijo o inkluziji študentov s PP. Obenem pa so zaradi različnih okoli-
ščin, ki v okviru različnih študijskih programov terjajo specifične prilagoditve,
postala namenjena tudi izmenjavi dobrih praks in iskanju novih, tudi inova-
tivnih rešitev. Sploh v okviru izzivov, ki so se nam zastavili v okviru študija na
daljavo zaradi epidemije covida-19, se je srečevanje, fokusirano na specifične
potrebe študentov s PP, izkazalo kot dragocen prispevek k podpori študentov
in (tutorjev) visokošolskih učiteljev. Izredno pomemben pa je bil v tem času
tudi prispevek Društva študentov invalidov Slovenije, ki je okviru projekta
Prava smer za študente s PP nudilo podporo in svetovanje o prilagoditvah
študija na daljavo. Vsa gradiva so zainteresiranim dostopna na spletni strani
društva: http://www.dsis-drustvo.si/podpora-visokosolskim-uciteljem/.
Vloga študentov s statusom študenta s posebnimi potrebami
in njihovega samozagovorništva
Koncept samozagovorništva izhaja iz perspektive moči, to je zavedanja, da
so posebne potrebe le en vidik življenja posameznika, ki ima poleg posebnih
potreb tudi različne potenciale. Potencial posameznika se izraža tudi v nje-
govi zmožnosti samozagovarjanja ter uveljavljanja svoje identitete in intere-
sov kot tudi identitete ter interesov širše skupine, s katero si deli prizadevanje
za prepoznavanje posebnih potreb in pravic, ki jih je posledično deležen. Da
bi to dosegel, mora najprej razumeti svoje posebne potrebe in potrebe, ki
iz teh izhajajo. Zavedati se mora svojih prednosti, a tudi šibkosti, ter do njih
oblikovati realističen odnos, ki mu nadalje pomaga delovati tvorno v različ-
nih okoljih, v katerih se srečuje z izzivi. Vedeti mora, kaj potrebuje, da lahko
uresniči svoje potenciale in zmanjša vpliv ovir na svoje napredovanje. Razu-
meti mora, da se mora najprej sam zavedati pomena zavzemanja zase in za
svoje pravice, saj bo lahko le tako z drugimi vzpostavil enakovreden odnos.
A pri tem mora paziti, da pri izražanju potreb po prilagoditvah ni vsiljiv, tem-
več o njih komunicira na odločen način (Stuntzner in Hartley 2015; Test idr.
80