Page 85 - Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 85
Sooblikovanje individualiziranega načrta za študenta s posebnimi potrebami
motnje in primanjkljaje, se pa z razvojem vedno znova znajde pred novimi
zahtevami in izzivi, za katere potrebuje nove strategije in orodja. Večina štu-
dentov s PP je v procesu šolanja že imela individualiziran program pomoči in
podpore, zato v nadaljevanju kratko predstavljamo ključne sestavine indivi-
dualiziranega programa, ki je temeljni dokument za udejanjanje inkluzije na
ravni osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Vse predstavljene
sestavine se lahko v veliki meri smiselno vključi tudi v okvir IŠN pomoči za
študente s PP na ravni visokošolskega izobraževanja.
Snovalci individualiziranega programa (učitelji, posameznik s PP in starši)
morajo biti aktivno usmerjeni v zmanjševanje odkritih ovir v učnem oko-
lju, v zagotavljanje podporne in prilagojene (sodobne) tehnologije za po-
večevanje učne dostopnosti, v izgradnjo sistemov pomoči in podpore ter v
spodbujanje razvoja zmožnosti in interesov posameznika (Kiswarday 2018).
Individualizirani program mora zajemati načrt strategij in ciljev s področja
akademskega razvoja pa tudi cilje, ki izboljšujejo socialno vpetost in dobro
počutje posameznika. Zajemati mora cilje in odgovornosti vseh, ki zagota-
vljajo dostopnost in inkluzivnost. Vključevati mora perspektivo posamezni-
kove prihodnosti ter razvijati strategije za obvladovanje šibkosti, veščine sa-
mostojnosti in prilagoditvene spretnosti za uspešnejši horizontalni ter verti-
kalni prehod. Kaj mora vsebovati individualizirani program za učence in di-
jake, jasno določa 36. člen Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami
(2011).
V kolikor je tekom osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja
otrok oziroma mladostnik s PP aktivno vključen v proces načrtovanja, udeja-
njanja ter evalvacije svojega individualiziranega programa, bo dobro poznal
strategije, ki mu omogočajo optimalno učno učinkovitost. Z njihovo uporabo
bo zmogel bodisi preseči ali kompenzirati motnje in primanjkljaje, ki ga ovi-
rajo pri učenju, ali pa bo vedel, kako je treba prilagoditi okolje in zagotoviti
pripomočke, ki mu omogočajo optimalne učne pogoje in učinkovitost. Kot
študent bo znal v okviru visokošolskega izobraževanja samostojno zagovar-
jati svoje značilnosti in potrebe, predlagati načrt individualizacije študijskega
procesa ter skupaj s tutorjem visokošolskim učiteljem in/ali z visokošolskim
učiteljem reflektirati specifike posameznega predmeta in poiskati ustrezne
rešitve.
Na Univerzi na Primorskem smo za podporo pri načrtovanju prilagoditev
študija za študente s PP pripravili obrazec »Individualizirani študijski načrt za
študenta s posebnimi potrebami« (Univerza na Primorskem b. l.). Študent, ki
je po »Pravilniku o študentih s posebnimi potrebami na Univerzi na Primor-
skem« prejel odločbo o pridobitvi statusa študenta s PP, preko referata fakul-
85
motnje in primanjkljaje, se pa z razvojem vedno znova znajde pred novimi
zahtevami in izzivi, za katere potrebuje nove strategije in orodja. Večina štu-
dentov s PP je v procesu šolanja že imela individualiziran program pomoči in
podpore, zato v nadaljevanju kratko predstavljamo ključne sestavine indivi-
dualiziranega programa, ki je temeljni dokument za udejanjanje inkluzije na
ravni osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Vse predstavljene
sestavine se lahko v veliki meri smiselno vključi tudi v okvir IŠN pomoči za
študente s PP na ravni visokošolskega izobraževanja.
Snovalci individualiziranega programa (učitelji, posameznik s PP in starši)
morajo biti aktivno usmerjeni v zmanjševanje odkritih ovir v učnem oko-
lju, v zagotavljanje podporne in prilagojene (sodobne) tehnologije za po-
večevanje učne dostopnosti, v izgradnjo sistemov pomoči in podpore ter v
spodbujanje razvoja zmožnosti in interesov posameznika (Kiswarday 2018).
Individualizirani program mora zajemati načrt strategij in ciljev s področja
akademskega razvoja pa tudi cilje, ki izboljšujejo socialno vpetost in dobro
počutje posameznika. Zajemati mora cilje in odgovornosti vseh, ki zagota-
vljajo dostopnost in inkluzivnost. Vključevati mora perspektivo posamezni-
kove prihodnosti ter razvijati strategije za obvladovanje šibkosti, veščine sa-
mostojnosti in prilagoditvene spretnosti za uspešnejši horizontalni ter verti-
kalni prehod. Kaj mora vsebovati individualizirani program za učence in di-
jake, jasno določa 36. člen Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami
(2011).
V kolikor je tekom osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja
otrok oziroma mladostnik s PP aktivno vključen v proces načrtovanja, udeja-
njanja ter evalvacije svojega individualiziranega programa, bo dobro poznal
strategije, ki mu omogočajo optimalno učno učinkovitost. Z njihovo uporabo
bo zmogel bodisi preseči ali kompenzirati motnje in primanjkljaje, ki ga ovi-
rajo pri učenju, ali pa bo vedel, kako je treba prilagoditi okolje in zagotoviti
pripomočke, ki mu omogočajo optimalne učne pogoje in učinkovitost. Kot
študent bo znal v okviru visokošolskega izobraževanja samostojno zagovar-
jati svoje značilnosti in potrebe, predlagati načrt individualizacije študijskega
procesa ter skupaj s tutorjem visokošolskim učiteljem in/ali z visokošolskim
učiteljem reflektirati specifike posameznega predmeta in poiskati ustrezne
rešitve.
Na Univerzi na Primorskem smo za podporo pri načrtovanju prilagoditev
študija za študente s PP pripravili obrazec »Individualizirani študijski načrt za
študenta s posebnimi potrebami« (Univerza na Primorskem b. l.). Študent, ki
je po »Pravilniku o študentih s posebnimi potrebami na Univerzi na Primor-
skem« prejel odločbo o pridobitvi statusa študenta s PP, preko referata fakul-
85