Page 108 - Križnar, Franc, in Igor Grdina, ur. 2023. Josip Ipavec in njegov svet. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 108
ip Ipavec in njegov svet

za g­ radacijo uspešno ponazarja tako lirske kot tudi dramske trenut-
ke. Poleg občutka za izdelavo podrobnosti Bersa premišljeno oblikuje
velike celote, v katerih izstopa poudarjanje nasprotij.44 Glasbeno teks-
turo bogatijo poznoromantične harmonije, od postopnih kvartseksta-
kordov, četverozvokov in obratov do sekundakordov in nonakordov.45
Melodična gibanja vsebujejo številne alteracije, kromatiko in celosto-
penjska gibanja. Ritmična vsebina je bogata in raznolika zaradi isto-
časne uporabe različnih ritmičnih obrazcev, ki ustvarjajo občutek gi-
banja in vznemirjenj­a.46 Velik uspeh opere Oganj je Berso uvrstil med
najpomembnejše ­hrvaške skladatelje, hkrati pa je postal »edini avten-
tični predstavnik naše [t. hrvaške] glasbene avangarde«.47

Četrta in hkrati zadnja dokončana opera, Postolar od Delfta, prav
tako sodi med Bersova pomembnejša dela. Prvič je bila izvedena v
Zagrebu, tri leta po velikem uspehu opere Oganj. Čeprav glasba pri-
speva k ustvarjanju prijetnih scenskih učinkov, melodični in harmo-
nični izraz občasno mejita na dunajsko opereto. Vsebinska prežetost
opere Postolar od Delfta s komično-fantastični elementi Bersi karakter-
no ni ustrezala. Opera je nastala v drugih okoliščinah, kar je vpliva-
lo na nekoliko manjši uspeh v primerjavi s prejšnjim opernim delom.48
Ugotovitve Marije Kuntarić na enostaven način povzemajo razlike med
dvema operama: »Oganj je rezultat navdušenja in inspiracije, medtem
ko je Postolar iz Delfta dobro napisana opera s strani spretnega in izur-
jenega glasbenika.«49

Pete opere, Raskolnikova, po romanu Dostojevskega Zločin in
­kazen, ni uspel dokončati kljub dolgoletnemu angažmaju (1903–1934?).
Določene celote, dokončane v obliki klavirskih izvlečkov, nakazujejo na
iskanje novih zvočnih učinkov. Skice odkrivajo za tisti čas še neuveljav-
ljene postopke, ki spominjajo na prepariranje instrumentov (papir med
žicami harfe, prekrivanje bobna s platnom).50

44 H. Pettan, »Kazališna djela Blagoja Berse,« Zvuk 1 (1974), 42.
45 Pettan, »Kazališna djela,« 42.
46 Pettan, 44.
47 L. Županović, »Oganj Blagoja Berse,« v Blagoje Bersa, Izabrana djela IV. Oganj, gla-

sovirski izvadak skladateljev, ur. L. Županović (Zagreb: Društvo hrvatskih sklada-
telja, 1973), XI.
48 Med skladanjem Čevljarja iz Delfta je bil Bersa obremenjen z delom za založbo
Doblinger, kar je zagotovo vplivalo na motivacijo in umetniško produktivnost.
49 Kuntarić, Blagoje Bersa, 96.
50 Andreis, Povijest glazbe, 294–295.

108
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113