Page 51 - Križnar, Franc, in Igor Grdina, ur. 2023. Josip Ipavec in njegov svet. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 51
Glasbeni Zagreb v začetku 20. stoletja

je državna oblast ustanovitev konservatorija uradno priznala šele leta
1916.5

Današnja stavba zagrebškega Hrvaškega narodnega gledališča
je bila zgrajena leta 1895, deset let pred prihodom Ipavca v Zagreb.
Zagrebška opera je bila ustanovljena veliko prej, leta 1870, a je v času
delovanja doživela dve prekinitvi, največ zaradi malomarnosti tujcev,
ki so bili na oblasti, predvsem bana Khuen-Hédervárya. Po prvem pre-
moru med letoma 1899 in 1894 se je drugi premor zgodil med letoma
1902 in 1909, ravno v času Ipavčevega bivanja v Zagrebu. Kljub temu
si je Ipavec lahko ogledal repertoar operet in komičnih oper, ki jih je
kot stagione pripravil spretni Nikola Faller (1862–1938), nekdanji direk-
tor opere, z gostujočimi pevci. Ipavec je bil mogoče na predstavi naj-
boljše operete Viktorja Parme (1858–1924) Caričine Amaconke leta 1906
(štiri let po premieri), ko je v glavni vlogi nastopala priljubljena sloven-
ska pevka Irma Polak, članica zagrebške Opere.6 Poleg del dunajskih
mojstrov operete – Millöckerja, Bertéja, Suppéja, Eyslerja in Lehárja ter
neizogibnega Offenbacha – pa so Zagrebčani lahko uživali v operetah
domačih avtorjev: Ivana Zajca (1832–1914), Srećka Albinia (1869–1933)
in drugih, manj znanih skladateljev.

Lehárjeva opereta Vesela vdova je imela v Zagrebu premiero leta
1907, dve leti po svetovni premieri. V takratnem času so bile v Zagrebu
demonstracije pogost pojav, tudi na premierah v gledališču. Med izved-
bo Vesele vdove je del mladine začel demonstrirati: trdili so, da je v tej
opereti junaška Črna gora ponižana, medtem ko so mladi privrženci hr-
vaškega politika in borca za neodvisnost Hrvaške, Anteja Starčevića, is-
točasno uprizorili protidemonstracije. Policija je bila prisiljena obe sku-
pini odstraniti iz gledališča, protesti pa so se nadaljevali na ulicah, kjer
naj bi se do poznih večernih urslišali vzkliki »Dol z Veselo vdovo!«, »Naj
živi knjaz Nikola« ali »Naj živi Vesela vdova! Slava Anti Starčeviću!«7

5 O tem sem govorila pred nekaj leti na simpoziju Slovenski glasbeni dnevi. N.
Bezić, »Konservatorij Hrvaškega glasbenega zavoda v Zagrebu in konservatorij
Glasbene matice v Ljubljani – primerjava,« v J. Weiss, ur., Konservatoriji: profesio-
nalizacija in specializacija glasbenega dela (Koper, Ljubljana: Založba Univerze na
Primorskem, 2020), 355–367.

6 »Caričine Amazonke: opereta u tri čina / od Viktora Parme,« program predsta-
ve v Zagrebu, 30. september, 1906, Digitalna zbirka i katalog Hrvatske akade-
mije znanosti i umjetnosti, https://dizbi.hazu.hr/a/?pr=iiif.v.a&id=24256&-
tif y={%22pan X%22:0.539,%22panY%22:0.803,%22view%22:%22in-
fo%22,%22zoom%22:0.377}.

7 K. Kovačić, Priče iz starog Zagreba (Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, 1990), 178.

51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56