Page 115 - Črtomir, Prešeren in njun(i) kontekst(i)
P. 115
Rustavelijev življenjski nazor in krščanska teologija

skim kulturnim miljejem, znotraj gruzijskega literarnega sistema neobho-
dno vključuje tudi načela vzhodnega literarnega kanona (Ratiani 2018, 48).
Vendar so manifestacije poetike vzhodnega literarnega kanona v Vitezu v
veliki meri zunanji fenomen (topos, priseganje na Koran, molitev v mošeji,
konvencionalni motivi, povezani z romantično ljubeznijo, itn.), ne predsta-
vljajo pa najbrž idejnega stališča, ki bi ga junaki sprejeli v svoji notranjosti
(str. 48).

V prvi polovici 20. stoletja se je zato razvila prava množica psevdoznan-
stvenih teorij o verskih prepričanjih ter svetovnem nazoru Rustavelija in
smiselno je, da si nekatere od njih podrobneje pogledamo. Nikolas Marr v
študiji Gruzijski Vitez v panterjevi koži Šote Rustavelija in novi kulturno-
zgodovinski problemi predpostavlja, da je bil Rustaveli gruzijski musliman,
živeč v pokrajini Maskhetij, ki je sprejela islam. Tezo podpre s petimi toč-
kami: (1) v pesnitvi sta prisotna arabsko in perzijsko besedišče, ki se nana-
šata na islamsko kulturo in običaje; (2) Rustaveli ne omenja Svete Trojice,
Matere Božje ali svetnikov; (3) vsi junaki so muslimani in njihova imena
muslimanska; (4) pesnitev sledi muslimanskim vzorcem tako po fabuli kot
po sižeju; in slednjič, avtor neposredno ne citira Svetega pisma (Marr 1917a;
1917b). Marr sicer priznava, da jezik Rustavelijeve pesnitve spominja na bi-
blijske odlomke, a tovrstni stil naj bi pričal le, da je Rustaveli moral prebra-
ti Sveto pismo (1917b, 498–499). V podobnem navzkrižju se Marr znajde,
ko razmišlja o molitvi junaka Avtandila v mošeji – priznava namreč (1964,
129), da bi si »za takšno molitev, tudi če smo zelo prizanesljivi, musliman
zaslužil biti izobčen kot odpadnik, ki zasmehuje religijo preroka Mohame-
da in njegovih zvestih privržencev.«²

Pavle Ingoroqva je leta 1926 v knjigi Rustveliana poudaril elemente mani-
hejstva, ki naj bi bili prisotni v Vitezu v panterjevi koži, kasneje (leta 1937)
pa je Rustavelija povezoval s solarizmom. Izhodišče prve študije je bil po-
skus, da bi Šoto Rustavelija identificiral s Šoto Kuprijem, vojvodo Heretija
in Kahetija ter gruzijskim državnim uradnikom, omenjenim v zgodovin-
skem poročilu iz 13. stoletja, ki je bil zmotno razglašen za privrženca ma-
nihejstva in celo za vodjo lokalne skupine, ki je v tistem času sledila svojim
naukom v Gruziji (Ingoroqva 2016, 167–179).³ Glede solarizma se je Ingo-
roqva oprl na eno od rokopisnih inačic Rustavelijevega besedila, v kateri

² Marrovo teorijo je zavrnilo več gruzijskih literarnih zgodovinarjev, npr. Korrneli Kekelidze
(1981, 183–187); Mose Gogiberidze (1961, 31–34); Alexandre Baramidze (1975, 182–183) in
Elguja Khintibidze (2009, 230–232).

³ Tudi ta teorija si je prislužila vrsto kritik, npr. Baramidzeja (1975, 193–200), Kekelidzeja
(1981, 187–193) in Gogiberidzeja (1961, 38–50).

113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120