Page 58 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 58
a Mezgec in Jurka Lepičnik Vodopivec

po digitalnih kompetencah stalno stopnjuje. Digitalno pismen posamez-
nik je sposoben uspešnega delovanja v sodobni, digitalni, hitro spreminja-
joči se družbi. Zmožen je učinkovite vsakodnevne uporabe informacijsko-
komunikacijskih pripomočkov (pametni telefon, računalnik, tablica . . .) ter
spletnih storitev, ki jih digitalna doba ponuja: socialnih omrežij, eUprave,
spletnih nakupov . . . (Javrh idr. 2018) Uveljavlja se tudi uporaba termina digi-
talna kultura, ki se nanaša na intenzivno uporabo informacijsko-komunika-
cijske tehnologije (IKT) v vsakdanjem življenju in potrebo po razvoju kulture
digitalnih uporabnikov (Gere 2008).

Spremembe, ki jih digitalizacija prinaša, so opazne na različnih področjih
človekovega delovanja. Namen raziskave je opredeliti spremembe v času di-
gitalnega prehoda – četrte industrijske revolucije in postpandemične izkuš-
nje, predvsem v smislu kompetenc, ki jih posameznik potrebuje zaradi proce-
sov intenzivne digitalizacije na področjih izobraževanja, različnih oblik digi-
talnega državljanstva in digitalizacije poslovnih modelov. Na mikro ravni smo
preučili digitalni preboj, njegove vplive in posledice, ki jih ima na življenje
posameznikov. V analizo smo vključili vse digitalne dimenzije vsakdanjega
življenja posameznika in novejših storitev, ki so na voljo tudi v spletni raz-
ličici. Pozornost smo usmerili predvsem v preučevanje vplivov digitalizacije
na zasebno in javno življenje posameznika ter identificiranje digitalnih spret-
nosti in kompetenc, ki jih posamezniki potrebujejo, da se aktivno vključujejo
v digitalni preboj in kljubujejo izzivom sodobne družbe.

Digitalna pismenost in digitalne kompetence
Izraz digitalna pismenost je večplasten in zajema različna področja ter se raz-
vija v skladu s tehnologijo. Gre za podkategorijo pismenosti, s katero si deli
ključno značilnost, da je njen razvoj vezan na družbeni kontekst, v katerega
se umešča. Se pravi, da sta pismenost in digitalna pismenost odvisna od kon-
teksta, v katerem se uporabljata. Kontekst uporabe definira njen pomen in
obseg. Digitalna pismenost je tako tesno povezana s procesom digitalizacije
ter uvajanja in uporabe informacijske tehnologije. V mednarodnih dokumen-
tih so jo uvrstili med temeljne zmožnosti oz. ključne kompetence (glej Pripo-
ročilo Evropskega parlamenta in Sveta z dne 18. decembra 2006 o ključnih
kompetencah za vseživljenjsko učenje 2006) in združuje skupek kompetenc,
ki so potrebne za samostojno delovanje v digitalnem svetu, za potrebe uspe-
šnega osebnostnega razvoja in izpolnitve, socialne vključenosti in zaposlitev
ter aktivno državljanstvo. Digitalni svet pa se naglo razvija, kar posledično po-
meni, da se stopnjujejo digitalne kompetence, ki jih posameznik potrebuje za
uspešno delovanje v digitalnem okolju. Pri tem je digitalno pismen posamez-

56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63