Page 126 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 126
ja Riccarda Kiswarday

Preglednica 1 Pregled števila učencev usmerjenih v prilagojene programe vzgoje in izobraževanja
od sprejetja ZUOPP (2000) do šolskega leta 2022/2023

/ / / / / / / /
       

(a)        

(b)        

(c) , , , , , , , ,

/ / / / / / / /
       

(a)        

(b)        

(c) , , , , , , , ,

/ / / / / / /
      

(a)       

(b)       

(c) , , , , , , ,

Opombe Naslovi vrstic: (a) vsa osnovnošolska populacija, (b) osnovnošolska populacija v prilago-
jenih programih, (c) delež (v v odstotkih). Po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije (ht-
tps://www.stat.si/statweb).

šteje 2.647 otrok, kar predstavlja 15,2  populacije osnovnošolskih otrok s PP
in 1,35  populacije vseh osnovnošolskih otrok. Ugotavljamo, da je bil ta de-
lež najmanjši med letoma 2006/2007 in 2010/2011, ko je bil pod 1 , letos pa je
skoraj enak kot leta 2000/2001 (preglednica 1), učitelji pa poročajo o komplek-
snih potrebah teh učencev, pri katerih gre praviloma za sopojavljanje več mo-
tenj. Število šol, ki so izvajale prilagojene programe, je bilo do šolskega leta
2015/2016 med 56 in 60, potem pa je padlo na 48 (po podatkih Statističnega
urada Republike Slovenije).

Heterogena populacija otrok in mladostnikov v vseh izobraževalnih pro-
gramih je prinesla številne nove izzive, ki so zahtevali spreminjanje pogle-
dov na posebne potrebe in ustvarjanje inkluzivne kulture. Literatura kaže,
da je uspešno izvajanje inkluzije povezano s pripravljenostjo in z usposo-
bljenostjo učiteljev za izvajanje prilagoditev (Florian 2008; Pijl 2010), ki jih
potrebujejo učenci s posebnimi potrebami (Bender, Vail in Scott 1995; Mit-
chell 2015; Schmid in Čagran 2011), prav tako pa tudi s spreminjanjem šol-
ske kulture in razredne klime, ki spodbuja in omogoča vključevanje različnih
učencev, ne glede na njihove posebne potrebe in razlike (Dyson, Howes in
Roberts 2002). Kljub intenzivnemu dodatnemu strokovnemu izobraževanju
pedagoških delavcev za izzive, ki jih je postavil Zakon o usmerjanju otrok s

126
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131