Page 225 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 225
Zgodovina in pravičnost vključevanja
otrok s posebnimi potrebami
v vzgojno-izobraževalne ustanove
v Sloveniji
Katja Kokol
Druga gimnazija Maribor
katja@kokol.si
Izobraževanje učencev s posebnimi potrebami v Sloveniji sega 180 let nazaj, a
je njihova inkluzija kljub zakonodajnim spremembam v 80. letih 20. stoletja in
z nastopom 21. stoletja še vedno problematična. Učitelji se pogosto počutijo
neusposobljene za delo z učenci s posebnimi potrebami in menijo, da vključe-
vanje teh učencev v običajne razrede ovira njihovo delo z ostalimi učenci. Po-
vezava med vrtci, osnovnimi in srednjimi šolami je pomanjkljiva, sodelovanje
med specializiranimi in rednimi šolami pa razmeroma šibko. Tako tudi predvi-
dena pravičnost v slovenskem šolskem sistemu še ni dosežena, saj so dosežki
učencev s posebnimi potrebami nižji od dosežkov njihovih vrstnikov, bistvene
razlike so tudi v njihovi izbiri srednješolskega izobraževanja. Čeprav je v zadnjih
letih prišlo do nekaterih sprememb, ki naj bi podpirale inkluzijo – npr. strokovni
centri, zgodnja obravnava –, se še ni zgodil premik od medicinskega diskurza
k dojemanju inkluzije kot občepedagoške tematike.
Ključne besede: inkluzija, posebne potrebe, učitelji, pravičnost, šolski sistem
Zgodovina izobraževanja učencev s posebnimi potrebami
v slovenski šoli
Začetki izobraževanja otrok s posebnimi potrebami
Začetki izobraževanja otrok s posebnimi potrebami (v nadaljevanju OPP) so
pogosto potekali v t. i. azilih, ki so bili prostorsko ločeni od rednih šol (Mcfar-
lane 2018). Tudi v Sloveniji, kjer ima izobraževanje OPP več kot 180-letno tra-
dicijo, je njihovo šolanje najprej potekalo ločeno od večinskih šol. Leta 1840 je
bila v Gorici ustanovljena prva specializirana šola za gluhe in naglušne otroke.
V Ljubljani so leta 1911 začeli s poukom v prvih oddelkih za otroke z motnjami
v duševnem razvoju, leta 1919 pa je bila ustanovljena tudi prva šola za slepe
(Košir idr. 2011).
Podrobneje način šolanja v azilih opisuje Kuhar (1999) na primeru otrok
z izgubo sluha. Specializirani učitelji so izbrali otroke z izgubo sluha, ki so
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.225-238
otrok s posebnimi potrebami
v vzgojno-izobraževalne ustanove
v Sloveniji
Katja Kokol
Druga gimnazija Maribor
katja@kokol.si
Izobraževanje učencev s posebnimi potrebami v Sloveniji sega 180 let nazaj, a
je njihova inkluzija kljub zakonodajnim spremembam v 80. letih 20. stoletja in
z nastopom 21. stoletja še vedno problematična. Učitelji se pogosto počutijo
neusposobljene za delo z učenci s posebnimi potrebami in menijo, da vključe-
vanje teh učencev v običajne razrede ovira njihovo delo z ostalimi učenci. Po-
vezava med vrtci, osnovnimi in srednjimi šolami je pomanjkljiva, sodelovanje
med specializiranimi in rednimi šolami pa razmeroma šibko. Tako tudi predvi-
dena pravičnost v slovenskem šolskem sistemu še ni dosežena, saj so dosežki
učencev s posebnimi potrebami nižji od dosežkov njihovih vrstnikov, bistvene
razlike so tudi v njihovi izbiri srednješolskega izobraževanja. Čeprav je v zadnjih
letih prišlo do nekaterih sprememb, ki naj bi podpirale inkluzijo – npr. strokovni
centri, zgodnja obravnava –, se še ni zgodil premik od medicinskega diskurza
k dojemanju inkluzije kot občepedagoške tematike.
Ključne besede: inkluzija, posebne potrebe, učitelji, pravičnost, šolski sistem
Zgodovina izobraževanja učencev s posebnimi potrebami
v slovenski šoli
Začetki izobraževanja otrok s posebnimi potrebami
Začetki izobraževanja otrok s posebnimi potrebami (v nadaljevanju OPP) so
pogosto potekali v t. i. azilih, ki so bili prostorsko ločeni od rednih šol (Mcfar-
lane 2018). Tudi v Sloveniji, kjer ima izobraževanje OPP več kot 180-letno tra-
dicijo, je njihovo šolanje najprej potekalo ločeno od večinskih šol. Leta 1840 je
bila v Gorici ustanovljena prva specializirana šola za gluhe in naglušne otroke.
V Ljubljani so leta 1911 začeli s poukom v prvih oddelkih za otroke z motnjami
v duševnem razvoju, leta 1919 pa je bila ustanovljena tudi prva šola za slepe
(Košir idr. 2011).
Podrobneje način šolanja v azilih opisuje Kuhar (1999) na primeru otrok
z izgubo sluha. Specializirani učitelji so izbrali otroke z izgubo sluha, ki so
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.225-238