Page 278 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 278
bara Baloh in Eda Birsa

ker si želimo, da bi nas poslušali, upoštevali, da bi postali vidni. Znati pripo-
vedovati zgodbe je umetnost in zdravilo sodobne družbe, saj z njihovim pri-
povedovanjem vstopamo v srca ljudi širom po svetu in tudi tako lahko spre-
minjamo svet (Baloh 2019).

V sodobnem času se porajajo vprašanja o vlogi ustvarjalnosti pri izobra-
ževanju v različnih okoljih ter o vplivu le-tega na inovativnost. Glede na raz-
lična področja človekovega delovanja poznamo poslovno, tehnično in kul-
turno inovativnost, malo manj poznan pa je koncept socialne inovativnosti
(Ličen 2013).

Sodobna družba pričakuje in zahteva ustvarjalnost na vseh področjih ži-
vljenja ter dela, zato je sposobnost ustvarjanja novih smiselnih oblik in vse-
bin danes odločilna za uspešnost posameznika ter družbe tudi na področju
vzgoje in izobraževanja. Pojem ustvarjalnost ima, kot navaja Špela Udovič
(2014), več sopomenk: kreativnost, inovativnost, torišče, tvornost, stvarilnost
in njene izpeljanke – stvariteljnost, stvariteljstvo, stvarjalnost, stvarništvo,
ustvarjalstvo. Da smo ustvarjalni, zapiše Barbara Kopačin (2014), ni treba, da
smo nadpovprečno inteligentni. Z ustvarjalnim pristopom izredno razvijamo
in dopolnjujemo svojo inteligentnost na vseh področjih. Ustvarjalnost nam
pomaga do večje uspešnosti pri pouku, pri vzgoji, pri učenju, v umetnosti, pri
hobijih, na poslovnem področju – torej pri vsem, s čimer se ljudje pač ukvar-
jamo. Zato bi moral biti glavni cilj vzgoje in izobraževanja odkrivanje, prebu-
janje in spodbujanje ustvarjalnih zmožnosti vseh deležnikov izobraževanja.
Nobena skrivnost pa ni, da so naše šole, kljub posodabljanju učnih načr-
tov, velikokrat neživljenjske in vsebinsko zaostajajo za sodobnimi rešitvami.
V večini primerov znanje posredujejo na ustaljene, največkrat tradicionalne
načine in premalo spodbujajo ustvarjalnost ter kritičnost tako učencev/otrok
kot tudi učiteljev/vzgojiteljev.

Cilji razvijanja umetnosti so, kot meni Inna Lintonen (2019), podpiranje
ustvarjalnega mišljenja in delovanja, oblikovanje temelja za vseživljenjske
konjičke, krepitev čutne in čustvene občutljivosti, razvijanje učnih in odno-
snih spretnosti, razvijanje razumevanja in interpretacije različnih kultur ter
podpiranje rasti in razvoja učenčeve/-kine identitete ter njegove/-ne sposob-
nosti analizirati svet, ki ga/jo obdaja.

Inovativni pristopi za ustvarjalno izobraževanje
Strokovnjaki se že nekaj časa spopadajo z iskanjem odgovorov na vpraša-
nji o tem, kako razvijati in spodbujati inovativnost v različnih okoljih ter ka-
tere inovativne strategije ubrati za spodbujanje ustvarjalnega pridobivanja
znanja. Ustvarjalno učenje (angl. learning) in izobraževanje (angl. education)

278
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283