Page 381 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 381
Od opeke in malte do bajtov: razvoj virtualnih muzejev

Raziskave smo iskali preko ustreznih baz podatkov (SCOPUS, Web Of Science,
Science Direct, Google Scholar), pri katerih smo se osredotočili predvsem na
ScienceDirect. Uporabljen je bil iskalni niz: virtual museums, museums and the
internet, virtual museum, history, use of virtual reality, history of virtual museum.
Na to smo dobili 1.219 zadetkov. Nadalje smo iskanje omejili na pregledne in
raziskovalne članke ter pri tem dobili 622 zadetkov. Iskanje smo zaradi lažje
preglednosti pri zasledovanju razvoja virtualne resničnosti in virtualnih mu-
zejev omejili po letih, in sicer na obdobja 1990–2000, 2000–2010, 2010–2020
in od 2020 naprej. Pri iskanju v letih 1990–2000 smo uporabili iskalni niz vir-
tual museums, museums and the internet, use of virtual reality, saj ni smotrno
iskanje s pojmom history of virtual museums, ker je bila tehnologija šele v ra-
zvoju. Pri tem smo se prav tako osredotočili na raziskovalne ter pregledne
članke in dobili 1.078 zadetkov. Osredotočili smo se predvsem na članke, ki
so obravnavali virtualne muzeje in kjer so bile jasno identificirane tehnolo-
gije VR, AR in MR.

Obravnava teme
V nadaljevanju najprej predstavljamo pomen pravilne uporabe terminolo-
gije v kontekstu virtualne, mešane in obogatene resničnosti, pri čemer se
osredotočamo predvsem na poudarjene razlike med izrazi in pomenom XR-
tehnologij. Nadaljujemo z vlogo tehnološkega napredka pri razvoju virtual-
nih muzejev. Digitalna zgodovina virtualnih muzejev ima namreč dolgo ob-
dobje razvoja, od prvih multimedijskih izdelkov pa vse do prilagojenih vse-
bin, ki so danes na voljo na internetu (Povroznik 2020).

Uporaba in opis terminologije
Pravilna uporaba terminologije je bistvenega pomena pri razpravi o virtu-
alni resničnosti, mešani resničnosti in razširjeni resničnosti (tehnologija XR).
Prav tako trdi tudi Schweibenz (2019) in opozarja, da se pogosto izmenično
uporabljata izraza virtualna in obogatena resničnost. Pri teh izrazih obstajajo
razlike, ki jih je treba razumeti. Virtualna resničnost se nanaša na popolnoma
digitalno okolje, ki je ustvarjeno z uporabo tehnologije, kot so VR-očala. V
virtualni resničnosti je uporabnik popolnoma potopljen v digitalno okolje in
lahko z njim komunicira z ročnimi krmilniki ali drugimi vhodnimi napravami.
Mešana resničnost (MR) se po drugi strani nanaša na okolje, v katerem so di-
gitalni predmeti postavljeni v realni svet. To se doseže s tehnologijo, kot je
npr. Microsoft HoloLens, ki uporablja senzorje za prekrivanje digitalnih vse-
bin in fizičnega okolja. Razširjena resničnost (AR), tako kot MR, vključuje pre-
krivanje digitalnih vsebin v resničnem svetu, vendar se pri ogledu vsebine

381
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386