Page 47 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 47
Razvoj kompetenc bodočih inkluzivnih
pedagogov za delo z otroki z avtizmom

Maja Rejc
Univerza na Primorskem
maja.rejc@pef.upr.si

Vanja Riccarda Kiswarday
Univerza na Primorskem
vanjariccarda.kiswarday@pef.upr.si

Izrazit porast avtizma v zadnjih desetletjih se odraža tudi v naraščanju števila
otrok z avtizmom v slovenskih šolah in vrtcih, kar zahteva večjo usposobljenost
učiteljev za prepoznavanje njihovih vzgojno-izobraževalnih potreb, načrtova-
nje in izvajanje prilagoditev učnega procesa ter pomoč pri njihovem vključe-
vanju oz. udejanjanju inkluzije v praksi. Tu ima kot strokovnjak za delo z različ-
nimi skupinami otrok s posebnimi potrebami pomembno vlogo inkluzivni pe-
dagog, ki že v času študija razvija tudi kompetence za delo z otroki z avtizmom.
V okviru predmeta, v katerem obravnavamo avtizem, smo pri študentih re-
dnega in izrednega študija ugotavljali njihovo samooceno kompetenc za delo
z otroki z avtizmom pred in po zaključku izvajanja predmeta. Rezultati kažejo,
da študentje pred izvedbo predmeta svoje kompetence večinoma ocenjujejo
kot takšne na nizki in srednji ravni, na izhodiščno oceno kompetenc pa v naj-
večji meri vplivajo predvsem predhodne izkušnje z otroki z avtizmom. Po iz-
vedbi predmeta so študentje svoje kompetence na vseh področjih povprečno
ocenjevali višje, rezultati raziskave pa nakazujejo potrebe po dodatnem uspo-
sabljanju bodočih inkluzivnih pedagogov za pripravo individualiziranega pro-
grama, izvajanje dodatne strokovne pomoči in obravnavo neželenega vedenja
otrok z avtizmom.

Ključne besede: otroci z avtizmom, inkluzivni pedagog, poučevanje, podiplom-
ski študij, kompetence

Uvod
V prispevku predstavljamo nekatere bistvene značilnosti v pojmovanju av-
tizma nekoč in danes, ki se spreminja tudi zaradi izrazitega porasta preva-
lence avtizma. Prikažemo razvoj vzgoje in izobraževanja otrok z avtizmom v
Sloveniji, ki se je začel intenzivneje krepiti z umestitvijo avtizma kot posebne
skupine posebnih potreb v okviru Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi
potrebami leta 2011 (ZUOPP-1) (2011). V nadaljevanju osvetlimo vlogo inklu-
zivnega pedagoga v procesu njihove vzgoje in izobraževanja. Ker je področje
kakovostnega vključevanja teh otrok v vzgojno-izobraževalni proces še v ra-

Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.47-66
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52