Page 276 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 276

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            se zahtevata tišina in umirjenost med celotnim treningom. Trenerji samo
            povedo, kako naj se vaja izvaja, in ne predvidevajo, da bi bilo podajanje na-
            vodil skladnejše s kognitivnim razvojem otrok. Poleg tega otroci čustva
            predelujejo drugače kot odrasli, humor, šale in sarkastične komentarje
            razumejo čustveneje in jih ne morejo ustrezno predelati. Podobno velja
            tudi, kadar klubi pričakujejo vrhunske rezultate že v mlajših kategorijah.
                 Zaradi vpliva različnih pričakovanj in nenapisanih pravil športni-
            ki ne govorijo tem, kaj se dogaja v njihovi ekipi, čeprav gre za neustre-
            zno obravnavo, zlorabo ali zanemarjanje. Športniki v ekipi s tako kulturo
            bodo situacijo, ko trener športnika nadere in ga grdo zmerja, pojmovali
            kot nekaj normalnega, kot del tega okolja. Toda v resnici je to tisto, kar je v
            družbi in pri vzgoji mladih ljudi psihološko nesprejemljivo ter v nasprot-
            ju z zakoni ali pa vsaj etičnimi načeli. Na žalost se dogaja, da organizaci-
            je javno zagovarjajo take vrednote in načine delovanja, ki pa v resnici iz-
            dajajo zaupanje športnikov (Pope, 2015). Tovrstna izdaja zaupanja lahko
            športniku povzroči tudi dolgotrajne duševne težave, ki se največkrat po-
            kažejo šele po zaključku kariere.
                 Športni psihologi sprejemajo, da je rezultat ključen del tekmovalne-
            ga športa. Toda pri tem izhajajo iz etičnih načel skrbi za dobrobit drugih,
            spoštovanja  človekovih  pravic  in  dostojanstva,  integritete  ter  socialne
            odgovornosti. Osnovni cilj (zlasti tekmovalnega, vendar vedno pogoste-
            je tudi rekreativnega) športa je kar najboljši športni rezultat. Posledično
            poklicna športnopsihološka etika zajema prizadevanje za dobrobiti špor-
            tnika in rezultatsko uspešnost. Zato se lahko pojavi konflikt med profesi-
            onalno psihološko etiko in vrednotami športa. Psihologi naj bodo pozor-
            ni na oba vidika in njihova dolžnost je, da ju razložijo.
                 Ni nenavadno, da velike razlike med poklicnimi etičnimi vrednota-
            mi in vrednotami športa pripeljejo do konfliktov ter oteženega funkcio-
            niranja psihologa. Potreben je čas, da športni psiholog razume specifično
            kulturo določenega športa, ljudi in njihove interakcije. Vrednote in de-
            javnosti športa, povezane z uspešnostjo, lahko povzročijo precejšnjo mo-
            ralno stisko, zaradi česar je težko delati s športniki in za njih (Pope in
            Vasquez, 2016). Neprimernost športnih vrednot prepoznavamo npr. tak-
            rat, ko so v nekem okolju številne poškodbe obravnavajo »le« kot del dolo-
            čene panoge. Dogaja se tudi, da športniki niti nimajo ustrezne zdravstve-
            ne oskrbe poškodb. Škodljiv vpliv športa na telo je zelo izrazit v borilnih
            športih (udarci v glavo).





            274
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281