Page 393 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 393

II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije

            informacij ni več mogoče pripisati specifičnemu posamezniku, na katere-
            ga se nanašajo osebni podatki; take informacije pa se hranijo ločeno ter
            zanje veljajo tehnični in organizacijski ukrepi za zagotavljanje, da se oseb-
            ni podatki ne pripišejo določenemu ali določljivemu posamezniku (Ured-
            ba (EU) 2016/679). Tovrstne podatke bi bilo treba v skladu s Splošno ured-
            bo (EU) o varstvu podatkov obravnavati kot informacije o določljivem
            posamezniku (Uredba (EU) 2016/679, 26. odstavek).
                 Še zlasti pa je vprašljivo, v kolikšni meri je možno anonimizirati po-
            datke v kvalitativnem raziskovanju. Pri tem ima lahko tudi odstranjeva-
            nje vseh informacij, ki bi lahko omogočile prepoznavo, različne nežele-
            ne posledice kot npr. omejeno uporabnost podatkov (Parry in Mauthner,
            2004) ter oteženo preverjanje resničnosti navedenega (Ramšak, 1998).
                 Splošna uredba (EU) o varstvu podatkov ne zavezuje raziskovalcev,
            da udeležencem vnaprej predstavijo vse potencialne nadaljnje uporabe
            anonimiziranih podatkov niti da jih informirajo o tem, če bodo anoni-
            mizirani podatki odprtodostopni. Pri tem se odpira tudi vprašanje, v ko-
            likšni meri oz. na kakšne načine je možno zagotoviti, da podatki niso
            zgolj psevdonimizirani, temveč popolnoma anonimizirani. V zvezi z ob-
            delavo podatkov v znanstveno-raziskovalne namene Splošna uredba (EU)
            o varstvu podatkov navaja, da bi morali imeti posamezniki, na katere se
            nanašajo osebni podatki, možnost privolitve uporabe osebnih podatkov
            zgolj za nekatera znanstveno-raziskovalna področja, ob upoštevanju pri-
            znanih etičnih standardov znanstvenega raziskovanja, ter zgolj za dele
            raziskovalnih projektov v obsegu, ki ga dovoljuje predvideni namen.

                 Etične napake v raziskovanju

            Kakovost znanstvenega raziskovanja je tesno povezana z etičnimi vpra-
            šanji, vezanimi na celoten proces, od načrtovanja raziskave do poročanja
            o rezultatih. Pri tem je za zagotavljanje kakovosti bistveni del raziskoval-
            ne etike objektivnost oz. nepristranskost, torej izvajanje postopkov razi-
            skovanja na način, da je zagotovljena odsotnost kakršnega koli prirejanja
            rezultatov ali napeljevanja k temu. Odstopanja od objektivnosti vodijo v
            zmanjšano veljavnost spoznanj, ne glede na to, ali se pojavijo kot posledi-
            ca neznanja ali namerno (Malnar, 2011). Obenem kakovost raziskovalnih
            postopkov predstavlja tudi pogoj, ki opravičuje etičnost izvedbe raziska-
            ve tako z vidika udeležencev in njihovega časa kot tudi porabe finančnih
            sredstev ter prostora v reviji ob objavi rezultatov (Rosenthal, 1994).


                                                                              391
   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398