Page 448 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 448
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Ob izdaji posodobljenega psihološkega sredstva Mednarodne smer-
nice o posodabljanju testov, zastarelih testih in uničevanju testov (Inter-
national Test Commission, 2015, čl. 8.1.) priporočajo, da psiholog obdrži
psihološko sredstvo, priročnik in testne liste skupaj z drugimi materiali,
dokler nova oblika psihološkega sredstva ni popolnoma sprejeta v prakso.
Da bi zaščitili psihološko sredstvo tudi po tem, ko ni več v rabi, smernice
priporočajo (čl. 8.2.) vrnitev založniku v uničenje, razrez oz. sežig.
Odprta vprašanja. Kdaj točno naj psiholog začne uporabljati revidira-
no obliko psihološkega sredstva za določen namen? Točno določene točke
v času ni mogoče enoznačno opredeliti. V forenzičnem ocenjevanju, kjer
je delo psihologa zelo pod drobnogledom več strok, navajajo običajno pra-
kso (Ackerman, 2010), da je prehod na novo verzijo psihološkega sredstva
nujen v enem letu po njegovem izidu.
Vpogled udeleženca v rezultate psihološkega ocenjevanja
Izhodišča. Povratna informacija udeležencu psihološkega ocenjevanja o
njegovih dosežkih je pomemben del komunikacije o psiholoških sred-
stvih (Anastasi in Urbina, 1997). Psiholog o svojem psihološkem ocenje-
vanju napiše izčrpno, razumljivo poročilo. V njem združi podatke iz iz-
vedbe, integrira ustrezne kvalitativne informacije in naslovi vprašanje,
zaradi katerega je ocenjevanje izvedel (Lichtenberger idr., 2004). Dobra
psihološka poročila lahko izboljšajo diagnozo in zdravljenje pacienta,
usmerjajo navodila mentorja pri usvajanju novega dela oz. učitelja pri po-
uku ali sodnika pri razsodbi ipd. Razumljivost poročila se nanaša na to,
da psiholog ugotovitve in opažanja jasno predstavi, tako da jih razume-
jo strokovnjaki in laiki (Lichtenberger idr., 2004). Poleg udeleženca psi-
hološkega ocenjevanja so možni prejemniki poročila starši ali skrbniki
mladoletnih oseb, skrbniki starostnikov, učitelji in drugi strokovni de-
lavci šole, zaposlovalci ali potencialni vodje, psihiatri, zdravniki medici-
ne dela, sodniki, odvetniki ter strokovni delavci v zavodih za prestaja-
nje kazni. Dobra praksa narekuje, da se o rezultatih tudi pogovarjamo, da
tako preverimo dobljene informacije, poizvemo o razumevanju različnih
delov psihološkega sredstva ali posameznih postavk in se navežemo na
to, kako se merjene značilnosti odražajo v življenju osebe.
Dilema. Udeleženec, starši ali skrbniki oz. odvetniki zahtevajo
vpogled v rezultate psihološkega ocenjevanja iz različnih mo-
tivov, npr.: so radovedni glede tega, kakšne naloge je reševal
446