Page 446 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 446
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Mednarodnih smernicah za uporabo testov (Mednarodna komisija za teste,
2006) se na spremljanje primernosti testa nanaša celoten razdelek 2.9.
Predlogi za dobro prakso. Odnos med razvijalci psiholoških sredstev
in psihologi je recipročen. Razvijalci odgovorijo na potrebe na trgu, ki
jih izpostavijo uporabniki, tako, da razvijajo nova psihološka sredstva in
jih posodabljajo. Psihologi se odzivajo tako, da vlagajo v usposabljanje za
uporabo psiholoških sredstev in kupujejo gradiva. Ključno pri odločanju
o prehodu na posodobljeno obliko psihološkega sredstva je, ali bodo s tem
lahko bolje razumeli udeleženca in njegovo dobrobit. Pomembno je raz-
misliti o tem, ali so psihometrične lastnosti ohranjene oz. izboljšane ter o
uporabi psihološkega sredstva glede na strokovno ozadje, usposobljenost
in izkušnje za nudenje specifične storitve.
Dolžnost založnikov psiholoških sredstev je, da opišejo razloge za iz-
dajo nove oblike psihološkega sredstva in prikažejo raziskave, ki so vo-
dile k posodobitvi (Leong idr., 2016). Te informacije je možno dobiti tudi
3
v člankih ali v objavljenih ocenah testov . Založniki psihološka sredstva
posodabljajo zaradi tega, ker se ocenjevano vedenje spreminja v času, za-
radi demografskih sprememb, na podlagi izsledkov raziskav, ki pomenijo
izboljšave teorij in konceptov, ki vplivajo na njihovo uporabo, zaradi spre-
memb diagnostičnih kriterijev ali kot odziv na zahteve uporabnikov (In-
ternational Test Commission, 2015, čl. 2.4.). To predstavlja osnovo, na ka-
teri se tudi psiholog odloči, ali je novo psihološko sredstvo primernejše
kot prejšnja oblika.
Psihologi presodijo, katera oblika je primernejša za posamezen na-
men ocenjevanja. Odločitve morajo temeljiti na strokovni presoji znan-
stvenih prednosti ter klinične in uporabne koristi za posameznega udele-
ženca (International Test Commission, 2015, čl. 2.5.), kar je še posebej
pomembno pri ponovljenem psihološkem ocenjevanju za merjenje spre-
memb. Npr., psiholog se lahko za uporabo starejšega psihološkega
sredstva pri osebi, ki jo ponovno ocenjuje, odloči zato, da ohrani konti-
nuiteto rezultatov ocenjevanja, pri novem udeležencu pa uporabi poso-
dobljeno verzijo testa. Psihologi se lahko tudi odločijo, da nakup revidi-
ranega psihološkega sredstva odložijo, dokler ni znanih več informacij o
njegovi uporabi ali dokler neodvisni raziskovalci ne prikažejo veljavnosti.
Psiholog si prizadeva vedno izbrati najustreznejša sredstva za psihološko
ocenjevanje, ki ustrezajo namenu in ciljni skupini (Društvo psihologov Slove-
nije, 2019, čl. 2.4). Kadar pri tem zaradi omejitev v delovni organizaciji ali
3 V Sloveniji neodvisnih ocen testov nimamo.
444