Page 487 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 487

III.4 ∙ etične vsebine na področju samomorilnega vedenja

            je to sicer ustaljena praksa, medtem ko je v kvantitativnih raziskavah to
            redko. Razumljivo pa je, da tudi raziskovalci niso nevtralni ob tako ču-
            stveno izraziti temi, še posebej ne, če izhajajo iz poklicev pomoči.
                 Etični in strokovni premislek velja tudi pri opredeljevanju razisko-
            valnih vprašanj na tem področju in možnostih preučevanja le-teh. Samo-
            mor lahko namreč preučujemo le precej posredno: s tehnikami psiholo-
            ških avtopsij preučujemo ljudi, ki so umrli zaradi samomora, kot so jih
            videli svojci. Prenekatere raziskave so te pristope kritizirale. Na eni stra-
            ni so se namreč izkazali za precej nezanesljive vire informacij, saj svojci
            umrlega zaradi samomora retrospektivno vidijo kot ranljivejšega, z več
            znaki depresije, kot bi ga, če ne bi umrl zaradi samomora. Nekateri av-
            torji tudi kritizirajo, da je lahko izpraševanje bližnjih o doživljaju pokoj-
            nikovega življenja zanje boleče, kar ne bi sledilo etičnim standardom o
            izogibanju povzročanja škode. Empirične raziskave s tega področja sicer
            potrjujejo, da so vsebine boleče, vendar so hkrati ugotavljale, da lahko so-
            delovanje v psiholoških avtopsijah žalujočim prinese celo pozitivne, tera-
            pevtske učinke in daje občutek, da bodo s tem pomagali drugim ljudem.
            Za takšne učinke je ključno, da ima raziskovalec tudi dobre terapevtske
            spretnosti oz. spretnosti komuniciranja, da lahko takšne učinke in var-
            nost metode zagotovi. Psihološka avtopsija je sicer z etičnega vidika vpra-
            šljiva tudi zato, ker je težko določiti, kdo točno naj bi v teh raziskavah
            sodeloval. Bližnji (žalujoči) po samomoru niso ozko definirana skupina,
            poleg tega obstaja dilema, kdo od njih je pokojnika najbolje poznal. Obe-
            nem pokojnik tudi ni nujno dal soglasja za podrobno preučevanje svoje-
            ga življenja, kar pomeni, da se ga preučuje brez informiranega soglasja.
                 S preučevanjem tistih, ki so imeli zelo resne poskuse samomora, pa
            so preživeli, smo sicer lahko vsebinsko blizu umrlim, vendar lahko ravno
            preživetje poskusa kaže na razliko v pomenu ali dinamiki samomorilnega
            vedenja. Večina raziskav v suicidologiji temelji na preučevanju samomo-
            rilnih ideacij ali misli o samomoru, ki so iz tega razloga še manj veljavne
            postavke sklepanja. Etično in tudi strokovno relevantno vprašanje je to-
            rej, ali naj kot stroka take raziskave vseeno izvajamo in kako pazljivi mo-
            ramo biti pri našem posploševanju.
                 Raziskovalno delo na področju samomorilnega vedenja zahteva do-
            datno pozornost, kadar so vključene t. i. ranljive skupine, npr. mlado-
            stniki. Dilema se pojavi že glede vključitve takih oseb (mladostnika) v
            raziskavo. Raziskovalec mora namreč oceniti, ali se je oseba v tem tre-
            nutku na podlagi vseh informacij zmožna avtonomno odločiti ter sprejeti


                                                                              485
   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492