Page 488 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 488

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            zanjo najoptimalnejšo odločitev. Pri tem se postavi kar nekaj etično rele-
            vantnih vprašanj (Saigle idr., 2017):

            –    Izključevanje ranljivih skupin iz raziskav onemogoča kredibilno
                 sklepanje o učinkovitosti intervencij, ki so namenjena tem sku-
                 pinam, kar prispeva k strukturni pristranosti stroke.
            –    Zaradi kompleksnosti ocenjevanja samomorilnega vedenja je
                 težko zelo zanesljivo in natančno opredeliti, kdo je samomoril-
                 no ogrožen in kdo ne (še posebej, če to izvedemo le na podlagi
                 psiholoških vprašalnikov).
            –    Dajanje soglasja za sodelovanje v stanju hude samomorilne sti-
                 ske poraja dvome v zmožnost informiranega premisleka.
            –    Pravica udeležencev, da se tekom izvajanja izločijo iz raziskave,
                 morebiti lahko poslabša njihovo stanje. Take udeležence je težje
                 spremljati in jim nuditi vso potrebno podporo.
                 Pogosto je prepričanje, da je sodelovanje v raziskavah za udeležence
            slabo. Tak vpliv naj bi bil neposreden (torej ga povzroči samo sodelovanje
            v raziskavi) ali posreden (npr. ker zaradi tega udeleženec z zakasnitvijo
            dobi ustrezno podporo). Vendar omejeno število raziskav na tem podro-
            čju kaže, da takšna prepričanja ne držijo. Npr., Dazzi idr. (2014) so ugoto-
            vili, da se samomorilne ideacije niso povečale po vključenosti udeležen-
            cev v raziskavo. Vendar strokovnjaki s tega področja opozarjajo tudi, da
            moramo o doživljanju udeležencev izvedeti še več (npr. preko kvalitativ-
            nih raziskav) in biti pozorni na odnos med ideacijami in poskusi. Nekate-
            re raziskave oz. smernice zagovarjajo, da je lahko sodelovanje v raziska-
            vah dobrodošlo ne le za znanost, ampak tudi za ranljivo osebo, tudi zaradi
            občutka opazovanosti in dodatnih možnostih pogovora o lastni stiski.
            Nenazadnje se tudi med raziskovalcem in udeležencem lahko splete do-
            ber odnos, ki je v primeru samomorilne ogroženosti najključnejši preven-
            tivni dejavnik.
                 Tudi izvajanje znanstveno najrigoroznejših randomizirano kontrol-
            nih raziskav (angl. randomized controlled trials – RCT) je lahko izziv z vidi-
            ka etike. Že zaradi redkosti samomorilnega vedenja je težko dosegati sta-
            tistično pomembne rezultate, ko se primerja intervencijske in kontrolne
            skupine. Veliko je tudi izpraševanj, kakšne naj bodo dolžine intervencij,
            merski inštrumenti in kako togi naj bodo protokoli znotraj intervencij.
            Prav tako je pri določanju kontrolnih skupin veliko možnosti za zava-
            janje ali celo zamik učinkovitejših intervencij, četudi se te določajo kot
            običajne obravnave. Na področju preprečevanja samomorilnega vedenja


            486
   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493