Page 489 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 489

III.4 ∙ etične vsebine na področju samomorilnega vedenja

            namreč ne obstajajo strogi standardi glede tega, kaj bi naj takšna obrav-
            nava bila.
                 V primeru mladoletnega mladostnika mora raziskovalec navadno
            pridobiti soglasje starša za sodelovanje v raziskavi, čeprav so smerni-
            ce glede tega ponekod tudi drugačne. Npr., lahko bi se razumelo, da je
            preprečevanje udeležbe v raziskavi lahko tudi kontraproduktivno, še po-
            sebej, če se predvideva pozitiven učinek intervencij. Če ima mladostnik v
            primarni družini slabe izkušnje, npr. zanemarjanja, slabe odnose, je tudi
            manjša verjetnost, da bo za takšno soglasje sploh sam prosil oz. ga do-
            bil. Nadalje pa je pomembno reflektiranje, ali naj bodo raziskave o samo-
            morilnih stiskah za take primere anonimizirane ali ne. Namreč, v prvem
            primeru raziskovalec ne more intervenirati, če prepozna stisko ali samo-
            morilno ogroženost udeleženca. Hkrati pa neanonimno zbiranje podat-
            kov navadno vodi v manjše razkrivanje in vprašljive rezultate, ključna pa
            je dobra opredelitev protokolov ukrepanja v takšnih primerih. Ti morajo
            biti transparentno (in publiki primerno) predstavljeni tudi pred sodelo-
            vanjem. Raziskovalec mora zato poznati (predvsem lokalne in zanj aktu-
            alne) zakone in statute, ki dovoljujejo pridobivanje soglasja mladostnika
            brez pridobitve predhodnega soglasja staršev oz. skrbnikov (King in Kra-
            mer, 2008), oz. premisliti vse vidike raziskav na tako občutljivi populaciji.
                 Pri suicidologiji naslavljamo področje raziskav, kjer je lahko življe-
            nje posameznika potencialno ogroženo. Zato morajo biti raziskovalni po-
            stopki podvrženi višjim standardom, kot veljajo za raziskave z drugih
            področij. Premislek o etičnih dilemah na področju raziskav o samomoril-
            nem vedenju lahko vodi v to, ali se neka raziskava izvede ali ne, pa tudi v
            presojo izbrane metodologije in postopkov zaščite potencialnih udeležen-
            cev (Mishara in Weisstub, 2005).

                 Etika pri strokovni obravnavi samomorilnega vedenja

            Etični kodeksi se med različnimi skupinami strokovnjakov (npr. psiholo-
            gi, zaposlenimi v psihiatriji) sicer lahko razlikujejo, saj izhajajo iz različ-
            nih strokovnih usmeritev – npr. psihologije, medicine, socialnega dela.
            Kljub temu pa so osnovna načela v večini kodeksov, ki se nanašajo na delo
            strokovnjakov s področja nudenja pomoči drugim, podobna. Njihov na-
            men namreč izhaja iz zagotavljanja ustrezne obravnave in s smernicami
            ali z etičnimi načeli želimo usmerjati vedenja ali aktivnosti strokovnja-
            kov. Ključna načela, ki se navezujejo na praktično delo s samomorilnim
            vedenjem, se v največji meri dotikajo avtonomije, informiranega soglas-


                                                                              487
   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494