Page 594 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 594
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Etične dileme v superviziji so še posebej kompleksne, ker se v super-
vizijski praksi prepletajo odnosi med mentorjem, mentorirancem, klien-
ti in organizacijami. Npr., mentor mora od mentoriranca pridobiti obveš-
čeno soglasje o delu v superviziji, mentoriranec pa od klienta obveščeno
soglasje o obravnavi in uporabi njegovih podatkov – torej omejenosti za-
upnosti le-teh – v superviziji (Bernard in Goodyear, 2014). Tudi institu-
cija, kjer se odvija supervizirana praksa, mora soglašati s kliničnimi, z
etičnimi in zakonskimi dimenzijami supervizije (Falender in Shafran-
ske, 2004). Mentor in mentoriranec delita odgovornost za etično ravna-
nje, pri čemer ima mentor večjo odgovornost za supervizijo zaradi struk-
ture dela, večje moči in znanja, ki ga ima, mentoriranec pa je v primeru
težav ranljivejši; mentor je primarno odgovoren za dobrobit klienta, se-
kundarno pa za krepitev mentorirančevih kompetenc (Poštuvan, 2016).
Pri izvajanju supervizije se lahko opiramo na smernice za etično rav-
nanje v superviziji (npr. Australian Psychological Society, 2020; Europe-
an Federation of Psychologists’ Associations, 2019). Te razširjajo kodeks
poklicne etike psihologov na značilnosti odnosov med mentorjem, men-
torirancem in klientom ter na situacije, ki se pojavljajo pri izvajanju su-
pervizije. Vključujejo etične standarde pri zavzemanju vloge mentorja ali
mentoriranca in poudarjajo pomen vzdrževanja profesionalnih meja, ob-
veščenega soglasja v superviziji, zaupnosti, kompetentnosti, neizkorišče-
valskih odnosov in dokumentiranja aktivnosti. Smernice za psihologe su-
pervizorje, izvajalce usposabljanj in učitelje psihologije, ki jih je razvila
EFPA (European Federation of Psychologists’ Associations, 2019), opo-
zarjajo na pomembnost (i) mentorjevega ravnanja v skladu z etičnim ko-
deksom in relevantno zakonodajo, (ii) mentorjeve soodgovornosti za ra-
zvoj kompetenc mentoriranca, (iii) mentorjeve vloge vratarja sistema, (iv)
oblikovanja sporazuma o mentoriranju, v katerem mentor in mentorira-
nec opredelita svoja pričakovanja, naloge in odgovornosti ter se zavežeta
k pripravi na mentorska srečanja, odprti komunikaciji itd., (v) mentorje-
vega dokumentiranja razvoja mentorirančevih kompetenc in (vi) družbe-
no odgovornega vedenja obeh.
Pogoste etične dileme in občutljive teme
v superviziji
Ker je vloga mentorja tudi podporna, v mentorskih odnosih pogosto pri-
haja do prestopanja meja; npr., profesionalen mentorski odnos se preli-
je v prijateljski ali terapevtski odnos, v pogovore o vidikih osebnega živ-
592