Page 597 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 597

IV.5 ∙ etika v superviziji psihologov

            metod, za katere se niso usposabljali, neupoštevanje mentorskih dogovo-
            rov (Falender in Shafranske, 2012) ali neustrezna usposobljenost za izva-
            janje mentoriranja (Falender in Shafranske, 2004). V raziskavi Ladanyja
            idr. (1999) je kar polovica mentorirancev pri svojih mentorjih zaznala
            vsaj eno neetično ravnanje. Največkrat je šlo za kršitve pri spremljanju
            in evalvaciji mentoriranca, kršenje zaupnosti v mentoriranju in upora-
            bo alternativnih (nepriznanih) pristopov. Taka neetična ravnanja se po-
            gosto povezujejo z nižjo supervizijsko alianso, mentorirančevim nižjim
            zadovoljstvom z mentorskim odnosom (Ladany idr., 1999), manjšo odpr-
            tostjo v odnosu, nižjim čustvenim blagostanjem pa tudi nižjo motivacijo
            za opravljanje psihološke dejavnosti. Mentoriranci se v primeru, da men-
            tor ne deluje etično, pogosto ne odločijo ukrepati (Falender in Shafran-
            ske, 2012). Večini mentorirancev tudi ni prijetno mentorju poročati o svo-
            jih zadržkih ali negativnih občutjih do njega, vsaj občasno mentorja ali
            konflikte z njim obrekujejo in mu ne razkrivajo težav ali napak pri delu
            (Falender in Shafranske, 2004).


                 Primeri iz supervizijske prakse


                 Primer 1: Enosmernost povratne informacije v superviziji


                 Predstavitev etičnega problema
                 Pri vzpostavljanju mentorskega dogovora o tem, kako bosta po-
                 tekala mentoriranje in proces podajanja povratnih informacij,
                 je mentoriranka izrazila željo, da bi jo mentorica opazovala pri
                 delu v njeni praksi. Izrazila je željo, da ji mentorica posreduje
                 čim več povratnih informacij, tudi tistih, ki so neprijetne, da
                 bo lahko ciljno izboljševala svojo prakso. Ob tem je mentorica
                 zaznala dilemo enosmernosti povratnih informacij v supervizi-
                 ji. Spraševala se je, ali naj povratne informacije o izvajanju psi-
                 hološke dejavnosti posreduje le mentorica mentoriranki ali naj
                 se zahteva tudi obratno.


                 Izpostavljene etične dileme
            V predstavljenem primeru je bila izpostavljena dilema, ali je korektno in v
            korist mentorskega odnosa, da mentorica daje povratne informacije men-
            toriranki in slednje ne povabi k temu, da tudi ona njej poda povratno in-


                                                                              595
   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602