Page 597 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 597
IV.5 ∙ etika v superviziji psihologov
metod, za katere se niso usposabljali, neupoštevanje mentorskih dogovo-
rov (Falender in Shafranske, 2012) ali neustrezna usposobljenost za izva-
janje mentoriranja (Falender in Shafranske, 2004). V raziskavi Ladanyja
idr. (1999) je kar polovica mentorirancev pri svojih mentorjih zaznala
vsaj eno neetično ravnanje. Največkrat je šlo za kršitve pri spremljanju
in evalvaciji mentoriranca, kršenje zaupnosti v mentoriranju in upora-
bo alternativnih (nepriznanih) pristopov. Taka neetična ravnanja se po-
gosto povezujejo z nižjo supervizijsko alianso, mentorirančevim nižjim
zadovoljstvom z mentorskim odnosom (Ladany idr., 1999), manjšo odpr-
tostjo v odnosu, nižjim čustvenim blagostanjem pa tudi nižjo motivacijo
za opravljanje psihološke dejavnosti. Mentoriranci se v primeru, da men-
tor ne deluje etično, pogosto ne odločijo ukrepati (Falender in Shafran-
ske, 2012). Večini mentorirancev tudi ni prijetno mentorju poročati o svo-
jih zadržkih ali negativnih občutjih do njega, vsaj občasno mentorja ali
konflikte z njim obrekujejo in mu ne razkrivajo težav ali napak pri delu
(Falender in Shafranske, 2004).
Primeri iz supervizijske prakse
Primer 1: Enosmernost povratne informacije v superviziji
Predstavitev etičnega problema
Pri vzpostavljanju mentorskega dogovora o tem, kako bosta po-
tekala mentoriranje in proces podajanja povratnih informacij,
je mentoriranka izrazila željo, da bi jo mentorica opazovala pri
delu v njeni praksi. Izrazila je željo, da ji mentorica posreduje
čim več povratnih informacij, tudi tistih, ki so neprijetne, da
bo lahko ciljno izboljševala svojo prakso. Ob tem je mentorica
zaznala dilemo enosmernosti povratnih informacij v supervizi-
ji. Spraševala se je, ali naj povratne informacije o izvajanju psi-
hološke dejavnosti posreduje le mentorica mentoriranki ali naj
se zahteva tudi obratno.
Izpostavljene etične dileme
V predstavljenem primeru je bila izpostavljena dilema, ali je korektno in v
korist mentorskega odnosa, da mentorica daje povratne informacije men-
toriranki in slednje ne povabi k temu, da tudi ona njej poda povratno in-
595