Page 596 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 596

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            z več samozaupanja prerasel vlogo nevednega učenca v odnosu do učite-
            lja kot zunanje avtoritete ter strokovnega eksperta. V odnosu z njim bo
            takrat lahko izhajal iz položaja srečanja dveh strokovnjakov, ki zmoreta
            kolegialno odprtost, konstruktivnost dialoga, izmenjavo pogledov, izku-
            šenj in, če je treba, tudi nestrinjanja. Na osnovi opisanega izogibanje mul-
            tiplim vlogam ni nujno potrebno, v nekaterih primerih je celo neizvedlji-
            vo, podprto z ustreznim odzivanjem in odgovornostjo pa v sebi nosi bogat
            potencial razvoja strokovne avtonomnosti mentoriranca.
                 Eno ključnih etičnih vprašanj je, kako uravnotežiti mentorjevo vlogo
            evalvatorja in podpornika. Mentor je namreč zavezan pomagati mentori-
            rancu, ga podpirati, mu dajati iskrene in konkretne povratne informacije,
            obenem pa na koncu supervizirane prakse evalvirati njegove kompeten-
            ce. Pri nezadostnem napredku mentoriranca je lahko mentor soočen z di-
            lemo, kako dati negativno oceno mentorirancu, za katerega je odgovoren
            sam – negativna ocena mentorirancu na nek način pomeni tudi negativ-
            no oceno mentorskemu delu. Mentor mora mentoriranca ustrezno sezna-
            niti s cilji mentoriranja, pričakovanji, z vlogami v mentorskem odnosu, s
            pravili, z odgovornostmi in dolžnostmi, s kriteriji evalvacije, posledicami
            morebitne negativne ocene in pritožbenimi potmi (Falender in Shafran-
            ske, 2004). S tem se preprečuje zaplete ob negativni oceni.
                 Večja moč mentorja lahko s seboj prinese številne negativne posle-
            dice in etično sporna ravnanja. Npr, pogosto mentoriranec zaradi strahu
            pred slabo evalvacijo mentorju zamolči informacije o napakah pri svojem
            delu, neetičnih ravnanjih, kontratransfernih reakcijah do klientov, oseb-
            nih težavah, ki bi lahko negativno vplivale na opravljanje psihološkega
            dela, ipd. (Poštuvan, 2016). Pojavljajo se lahko tudi težave v mentorskem
            odnosu, če imata mentoriranec in mentor različne teoretične orientacije
            (Falender in Shafranske, 2012), različna pričakovanja v zvezi z mentori-
            ranjem in mentorskim odnosom ali v tem odnosu ne izpolnjujeta svojih
            dolžnosti. Pogosto je izpostavljen problem zaupnosti, npr. ko mentorira-
            nec mentorju poroča o svojih ravnanjih ali osebnih izkušnjah in težavah
            (Bernard in Goodyear, 2014). Mentoriranci lahko slabo razumejo omejit-
            ve svojih kompetenc in prekoračijo svoje pristojnosti (Poštuvan, 2016), o
            čemer so mentorji dolžni poročati pristojnim organom in kar morajo upo-
            števati v evalvaciji (Falender in Shafranske, 2004). Prav tako lahko men-
            toriranci pri mentorjih opazijo neetična ravnanja, kot so npr. uporaba
                 goča priložnosti za preizkušanje in nudi ustrezno povratno informacijo. Na stop-
                 nji nezavedne kompetentnosti naj bi mentor spodbujal refleksijo in težnjo po izbol-
                 jšanju.

            594
   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601