Page 598 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 598
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
formacijo. Odprli sta se vprašanji, (i) ali je lahko mentorski odnos dober,
če je pozornost osredinjena samo na eno od udeleženk v procesu, in (ii)
ali obstaja potreba po modelnem učenju in s tem po tem, da se v super-
vizijskem procesu vrednoti tudi dejavnost mentorice, četudi je ta izku-
šenejša; z drugimi besedami, ali je prav, da je fokus učenja tudi na tem,
kako ustrezno mentorica izvede neko strokovno aktivnost v okviru svo-
jega dela, mentoriranka pa opažanje reflektira oz. mentorici daje povra-
tne informacije.
Členi iz etičnega kodeksa, ki so najrelevantnejši
za naslavljanje te dileme
Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) nas
usmerja k spoštovanju vsakega posameznika in njegove pravice. Še pose-
bej skrbi za ohranitev človekovega dostojanstva in enakovrednosti v po-
klicnem delovnem odnosu. Za naslavljanje predstavljene dileme sta rele-
vantna dva člena iz razdelka o načelih spoštovanja človekovih pravic, in
sicer člen 1.1. (Psiholog spoštuje vse ljudi, s katerimi prihaja v poklicni odnos,
oziroma spoštuje dostojanstvo, osebnost, znanje, spoznanja, izkušnje in stro-
ke vseh oseb, s katerimi prihaja v stik) in člen 1.7. (Psiholog pri svojem delu s
svojim vedenjem (fizično, besedno ali nebesedno) ne ustvarja in/ali ne sode-
luje pri ustvarjanju za obravnavanca zastrašujočega, sovražnega, ponižujoče-
ga, sramotilnega ali žaljivega okolja). Relevantna so tudi načela integritete
poklica, še posebej člen 4.1. (Psiholog razvija in ohranja visoko znanstveno in
strokovno raven svoje poklicne dejavnosti in ravna častno, skladno z načeli tega
Kodeksa) in člen 4.2. (Psiholog se mora pri svojem delu zavedati svojih osebnih
in poklicnih omejitev ter omejitev svojega delovnega mesta, raziskave ali vloge v
psihološki obravnavi). Psiholog naj bi deloval v smeri poštenosti in verodo-
stojnosti, odprtosti ter preglednosti psihološke obravnave in si prizade-
val za celovitost psihološke znanosti ter stroke in za vzajemen razvoj teo-
rije ter praktičnih izkušenj.
Navedeni členi etičnega kodeksa nas opozarjajo, da je pomembno,
da v mentorskem odnosu poteka evalviranje dela obeh vključenih. Men-
toriranec se lahko iz kritičnega vrednotenja mentorjevega dela in skupne
refleksije uči psihološke dejavnosti, pomena odprtosti ter preglednosti
psihološke obravnave in kako lahko sprotno ter vzajemno reflektiranje,
iskrenost in prevzemanje odgovornosti za odločitve pripomorejo k njego-
vemu hitrejšemu strokovnemu napredku. Hkrati to prispeva k razvijanju
sočutnega »notranjega mentorja« (oz. notranjega supervizorja). »Notranja
596