Page 603 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 603

IV.5 ∙ etika v superviziji psihologov

                 o prvem dnevu prakse. Ob pripovedovanju je sama zastavila
                 vprašanje, o čem vse se v zvezi z delom, ki ga opravlja, lahko psi-
                 holog pogovarja z drugimi.


                 Izpostavljene etične dileme
            Čeprav pred pričetkom študijske ali supervizirane prakse v mentorskem
            odnosu obstaja dogovor o zaupnosti pridobljenih podatkov, ob tem obsta-
            ja veliko prostora, ki prinese dileme in etične izzive. Predstavljeni primer
            opisuje situacijo soočanja s pomembnim vprašanjem zaupnosti, katere
            stvari o delovnih nalogah, ki jih spoznava, o delovni instituciji, o procesu
            dela prakse, ki jo opravlja, lahko mentoriranka pove svojim bližnjim. Ali
            lahko pove, kakšne težave ima določen otrok, kakšne so njegove posebno-
            sti, kakšna so njena razmišljanja ob tem? Kje so meje prenašanja informa-
            cij, kaj je tisto, kar lahko psiholog posreduje drugim, četudi brez osebnih
            podatkov? Pri tem se ne odpira le vprašanje, kaj lahko psiholog posreduje
            drugim nestrokovnjakom, kot velja za navedeni primer in na kar bi verje-
            tno lahko hitro poiskali odgovor, temveč so tu tudi zapletenejša vpraša-
            nja: Kaj lahko mentoriranec posreduje mentorju, če je s klientom sklenil
            dogovor o zaupnosti njegovih podatkov? Kaj lahko psiholog (mentori-
            ranec) posreduje drugim strokovnjakom, vključenim v proces obravna-
            ve klienta? Pogosto se pri izvajanju supervizije tudi mentorju postavlja
            vprašanje, kje je meja med tem, kar lahko kot primer iz svoje mentorske
            prakse obravnava v strokovni razpravi s kolegi, kaj pa je tisto, kar mora
            zadržati zase, da ne pride do škode za tistega, ki je v procesu obravnave,
            ki jo supervizira kot mentor.

                 Členi iz etičnega kodeksa, ki so najrelevantnejši
                 za naslavljanje teh dilem
            Tudi v tem primeru nas etični kodeks usmerja k spoštovanju oseb, ki jih
            obravnavamo, in njihovih pravic ter skrbi za ohranitev njihovega dosto-
            janstva. Členi etičnega kodeksa nas opozarjajo na pomen ščitenja njiho-
            ve zasebnosti, zaupnosti informacij o njih in zagotavljanja njihove po-
            polne anonimnosti. Pri predstavljenem primeru so pomembni vsi členi
            iz razdelka o načelih spoštovanja človekovih pravic (Društvo psihologov
            Slovenije, 2019), še posebej pa členi 1.2. (Psiholog pri svojem delu spoštuje in
            ščiti pravice obravnavanca do zasebnosti, samoodločanja in avtonomije), 1.3.
            (Psiholog pri svojem delu v največji možni meri zagotavlja obravnavancu odlo-
            čanje o njem samem), 1.10. (Psiholog pri delu s posameznikom, skupino ali or-


                                                                              601
   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608