Page 634 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 634
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
vrednot, prepričanj in drugih osebnostnih dejavnikov pri moralnih pre-
sojah (Klampfer, 2003; Korkut, 2020).
Poučevanje in učenje etike na interaktiven način, ob posvečanju po-
zornosti tako dobrim sposobnostim odločanja kot čustvenim namigom,
zagotavlja tisto, v čemer naj bi psihologi najbolj uživali in iz česar naj bi
se največ naučili (Korkut, 2020). In ko se vprašamo, kako psihologe senzi-
bilizirati za etična vprašanja v psihologiji in stroki, je pomembno, da jim
damo aktivno vlogo in odgovornost za razširjanje etičnih načel. Učenje
je najučinkovitejše takrat, ko se lahko čustveno povežejo s predmetom,
ko najdejo pomen in se v proces vključijo kot aktivni udeleženci (Korkut,
2020).
V nadaljevanju so predstavljene vsebine, ki psihologu pomagajo uza-
vestiti lastne čustvene, osebnostne in druge dejavnike pri razvijanju
učinkovitega ravnanja v etično občutljivih situacijah.
Problemsko usmerjeno učenje
Problemsko učenje je na posameznika osredotočen pristop k poučevanju
in učenju, katerega osnova je konkreten problem. Ta je grobo ali površno
strukturiran z namenom spodbujanja posameznikov k oblikovanju raz-
ličnih rešitev. Problemsko učenje se običajno pojavlja v kombinaciji s tim-
sko obliko dela (posamezniki so razdeljeni v skupine in aktivno rešujejo
skupni cilj – konkreten problem). Izhodiščna točka problemskega pouče-
vanja je nabor scenarijev s problemi, ki posameznike spodbujajo k samo-
stojnemu raziskovanju in upravljanju s problemom. Predavanja, seminar-
ji, delavnice ali laboratorijske vaje so tako podkrepljene z raziskovanjem
in s skupinskim delom. S problemskim učenjem se ne pridobiva samo te-
oretičnega znanja, ampak se krepijo veščine upravljanja s problemom in
uporaba le-teh v praktičnem kontekstu. Problemsko učenje spodbuja ra-
zvoj sposobnosti kritičnega mišljenja, reševanja problemov in razvoj ko-
munikacijskih spretnosti (Univerza v Mariboru, 2019) – torej vsega tiste-
ga, kar potrebujemo tudi pri poučevanju in krepitvi učinkovitega ravnanja
psihologov v etično občutljivih situacijah.
Psihologi se neprestano srečujemo s konkretnimi etičnimi primeri
(problemskimi situacijami). Vnaprejšnja priprava nanje v obliki predho-
dne študije obstoječih etičnih primerov in problemsko usmerjenega uče-
nja etike lahko ter gotovo olajša proces etičnega odločanja psihologa v
podobni situaciji v prihodnosti. Analiza konkretnih primerov psiholo-
gom hkrati omogoča, da lahko zavzamejo širšo perspektivo, razmišljajo
632