Page 107 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 107
Parenzana – Pot zdravja in prijateljstva
kušnjo poustvarjalca trase ter ohranjevalca spomina na lokalno železnico
omogočili različne uvide v pot, ki jo razumem kot sporno krajino (Bender
2001b).
Oktobra 2014 smo s kolegi v okviru ekskurzije in tedanjega projekta
Etnografije poti izvedli sprehod s Srečkom Gombačem, tedanjim uprav-
nikom Muzeja Parenzana. Ta nas je peljal po nekdanji trasi železniške oz-
kotirne proge Parenzane, od razstavljene lokomotive P-3 mimo izolske-
ga pokopališča in nogometnega stadiona, ki ga nekdanja trasa ozkotirne
železnice prečka, do nekdanje železniške postaje Izola in nato naprej čez
Livade do tunela Šalet, torej po poti, ki se je razlikovala od novovzpostav-
ljene kolesarske trase.
V naslednjih letih sem pot med Koprom, Izolo, Strunjanom in
Portorožem večkrat prehodila sama, ob čemer sem bila nekajkrat tudi
priča konfliktom in medsebojnim besednim spopadom med različnimi
uporabniki poti, npr. med vozniki motornega kolesa z omejitvijo na 25
km/h in sprehajalci, hitrimi kolesarji ter družinami z majhnimi otroki,
kolesarji in rolkarji, zlasti na predelih, kjer je Parenzana ozka, kot npr. v
Strunjanski dolini. Parenzano smo raziskovali tudi s študenti antropo-
logije UP FHŠ. Takrat smo pot pričeli s hojo na koprski avtobusni in že-
lezniški postaji, kjer smo si ogledali lokomotivo U-37, ki predstavlja spo-
min na Parenzano. Z avtobusom smo se nato odpeljali do Izole, si ogledali
že omenjeno lokomotivo P-3, zaščiteno s paviljonom, in pot nadaljeva-
li po podobni sledi, kot smo jo oktobra leta 2014 prehodili s kolegi in z
Gombačem.
Jeseni 2014 sem z avtomobilom sledila trasi od Izole do Poreča.
Slovenski del poti sem prehodila oz. prevozila s kolesom od nadvoza nad
avtocesto pri Dekanih do Bertokov, mimo vinogradov Vinakoper, čez
Rižano, mimo Škocjanskega zatoka in do železniške postaje v Kopru ter
ob reki Badaševici do novega podhoda v Semedeli, proti Žusterni in vse
do Izole. Pred Žusterno sem na levi strani zagledala tunel skozi Markovec
in kolesarsko stezo, ki so jo speljali ob deteljici nove avtoceste. Naletela
sem na informativno tablo v več jezikih, ki je bila postavljena v letih med
2004 in 2006 v okviru projekta EU za vzpostavljanje sosedskega sodelova-
nja med Slovenijo, Italijo ter Hrvaško.
Preden so marca leta 2017 obalno cesto med Izolo in Koprom zaprli
za avtomobilski promet, je gibanje pešcev in kolesarjev v ozkem pasu ob
njej, po nekdanji železniški trasi, potekalo z različnim ritmom, ki je bil
običajno v obratnem sorazmerju z ritmom prometa na avtomobilski cesti.
107