Page 110 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 110

Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2

                 Porečanki, Parenzani]. O Parenzani se je začelo govoriti po tej knjigi Guilia
                 Rosellija … Vsi so vedeli, da je vozil ta vlak. 4
                 Imena Parenzana naj v preteklosti ne bi bilo. Pa vendar Brate omenja
            (2007, 9), da je bila proga znana tudi kot Die Parezaner Bahn (nem.), itali-
            jansko ime, La Parenzana, pa je bilo omenjeno v okrožnici št. 23 z dne 6. fe-
            bruarja leta 1902. Ime Parenzana naj bi se po mnenjih domačinov uvelja-
            vilo šele pozneje (Petaros Kmetec; Kralj), potem ko je Roselli napisal »lepo
            knjigo Mia Cara Parenzana« (Kralj): 5
                 Bil je povezan s Porečem […]. Mia, z mojega kraja, mia cara, moja draga in tako
                 naprej … No, fantastično knjigo je napisal! Bistvo vsega je, da se je to prije-
                 lo. Tudi v Ljubljani, ko sem bil na enem sestanku, so zgodovinarji to neka-
                 ko potrdili.
                 Vzpostavljanje poti je povzel tudi občinski uslužbenec Bratož, ki je
            pisal o oživitvi in izgradnji trase. Prve pobude so se začele v poznih 90.
            letih 20. stoletja, ko so se v občinah Koper, Izola in Piran začeli ukvarjati
            z oblikovanjem turističnih ter rekreacijskih poti v slovenski Istri. V letih
            1997–1998 so za oblikovanje obalne pešpoti intenzivno delali v okviru teh
            treh slovenskih istrskih občin (s koordinatorstvom občine Koper) na pro-
            jektih Phare CBC. Bratož je zapisal, da je prva znana pobuda za oblikova-
            nje Parenzane prišla iz Društva za zdravo življenje Koper, kjer so projekt
            tudi poimenovali z imenom Pot zdravja in prijateljstva. Idejni oče projek-
            ta je bil Klement Knez (Bratož 2002).
                 Sredstva za projekt so pridobili na razpisu Phare CBC (čezmejno so-
            delovanje med Slovenijo in Italijo) – mali projekti v letu 2001, ker so bili
            na predhodnem razpisu, leta 1999, neuspešni (Kralj). Oktobra 2000 je 17
            županov istrskih občin podpisalo pismo o nameri. Zavezali so se, da bodo
            zaščitili traso stare železniške proge, jo zavarovali pred vplivi hitre urba-
            nizacije in pristopili k projektu treh dežel. Zapisali so, da bodo Pot zdrav-
            ja in prijateljstva namenili športu, rekreaciji ter turizmu in ob njej razvija-
            li dejavnosti s področij zgodovine, etnologije in kulture. Župani slovenske
            in hrvaške Istre ter Furlanije - Julijske krajine so oblikovali projektni
            4    Podobno tezo o imenovanju smo zasledili tudi med domoznanskim predavanjem
                 o Parenzani v piranski knjižnici (Petaros Kmetec). Med intervjujem sem Kralju
                 oporekala, da vendarle poznamo vlak, ki se imenuje Kamničan, po končnem cilju
                 potovanja, vendar mi je odvrnil, da gre pač za izjemo, ki jo lahko zanemarimo.
            5    Naslov knjige, ki jo omenja Marjan Kralj v intervjuju, je Draga Parenzana! Guilia
                 Rosellija, ki je v slovenski jezikovni različici izšla leta 2002. V nadaljevanju poglav-
                 ja pišem tudi o Rosellijevem prispevku k oblikovanju zgodbe o Parenzani.

            110
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115